طرح صیانت به نام کاربران و به کام رانت بران

طرح صیانت از فضای مجازی جیب چه کسانی را پر خواهد کرد؟


رهبر جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی نوروزی خود در سال جاری، با اشاره به «ول بودن» فضای مجازی، عنوان کرد که «همه کشورهای دنیا فضای مجازی‌شان را مدیریت می‌کنند، ولی ما افتخار می‌کنیم که آن را ول کردیم! فضای مجازی را بایستی مدیریت کرد.» شاید همین سخنان را بتوان کلید اصلی طرحی دانست که این روزها سروصدای زیادی به پا کرده است.
طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» با نام اختصاری طرح «صیانت»، این روزها سروصدای زیادی به‌راه انداخته است و ویدیوهای مختلفی در رد و مخالفت با آن در فضای مجازی ساخته و پخش شده است. این طرح نخستین بار در ششم تیرماه با عنوان «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» به صحن مجلس رفت، ولی مخالفت‌های گسترده‌ای نسبت به آن مطرح بود و بررسی آن به تأخیر افتاد. در نهایت، نمایندگان مجلس با ۱۲۱ رای، با «اصل هشتادوپنجی» شدن آن موافقت کردند.
طرح صیانت چه می‌گوید؟
طراحان «طرح صیانت» ادعا دارند که این طرح به «ساماندهی فضای مجازی» منجر می‌شود، ولی بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقدند که اجرای آن در نهایت به فیلترینگ و محدودیت گسترده پیام‌رسان‌های ایرانی خواهد انجامید. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر جوان ارتباطات دولت دوازدهم، در این زمینه نوشتاری منتشر کرده است و در بخشی از آن، اشاره کرده است که «مکانیسم پیش‌بینی‌شده در این پیش‌نویس و ترکیب کمیسیون‌ها و کارگروه‌های تعریف شده در آن، احتمال اعمال محدودیت گسترده بر پهنای باند پیام‌رسان‌ها و حتا اعمال فیلتر را به‌ شدت افزایش داده است. بالا رفتن هزینه اینترنت هم از خروجی‌های دیگر این طرح است. البته در کنار آن نباید افزایش تمایل کاربران ایرانی به سمت اینترنت‌های ماهواره‌ای را هم نادیده گرفت.» در واقع، آذری جهرمی نتیجه این طرح را چیزی جز افزایش هزینه برای مردم و محدودیت شدید در پیام‌رسان‌ها ندانسته است.
کارزار مخالف با «طرح صیانت» در آستانه میلیونی شدن است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1232203
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
27
730
757
1221950
13282
16017
1232203

آی‌پی شما: 3.143.9.115
امروز: دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403