دست بسته و ناامید

بخشی از بازار که خوش‌بین به یک‌دست شدن قدرت در ایران بود، این روزها ناامید شده است.


«بازار شوکی یکی دوروزه داشت، اما همه چیز به حالت اولش برگشت.» این جمله را یکی از فروشندگان لوازم صوتی و تصویری در خیابان جمهوری در خصوص تأثیر انتخاب رئیسی بر قیمت‌ها می‌گوید و تأکید دارد که «بازار این روزها دست‌بسته و ناامید است.»
فردای انتخابات ریاست ‌جمهوری، در مقطع زمانی دو تا سه ‌روزه، برخی از اقلام به‌ویژه در حوزه لوازم‌خانگی، موبایل، و صوتی و تصویری، با افت یکباره قیمت مواجه شدند؛ به گونه‌ای که به گفته فعالان بازار موبایل، برخی گوشی‌های تلفن همراه حتا کاهش قیمت ۲۵ درسدی را نیز تجربه کردند.
در آن دو روز برخی این موضوع را نشان‌دهنده واکنش مثبت بازار به انتخاب ابراهیم رئیسی دانستند؛ به‌ویژه آن که این افت ناگهانی قیمت‌ها با مثبت شدن بورس همراه شد.
از سوی دیگر، عده‌ای از تحلیلگران حوزه اقتصاد معتقد بودند که احتمال دارد برخی جریان‌های اقتصادی وابسته به گروه‌های سیاسی خاص، برای القای این فضای مثبت در انبارهای خود را بازکرده باشند.
بازار علاءالدین، قیمت موبایل
بازار علاءالدین تهران به‌عنوان مهم‌ترین بازار موبایل ایران، از جمله بازارهایی بود که این نوسان ناگهانی قیمت را تجربه کرد.
بازار لوازم‌خانگی؛ انتخاب بی‌حاصل
این بلاتکلیفی بازار تنها مختص به بازار موبایل نیست. فعالان بازار لوازم‌خانگی نیز معتقدند که نوسان قیمت امری طبیعی است و مثل همیشه بازار به وقایع روز واکنش‌های نشان می‌دهد و نمی‌توان نتایج انتخابات را به‌ عنوان اتفاق مشخصی شناخت که موجب کاهش قیمت‌ها شده است.
بازار ارز؛ روند قیمت صعودی است.
گذشته از موارد بالا، باور غالب بر فروشندگان و فعالان اقتصادی، تأثیر مستقیم قیمت ارز بر بازار است. شاید یکی از دلایل متوقف شدن کاهش قیمت‌ها پس از چند روز اول اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی‌، واکنش مثبت نشان ندادنِ بازار ارز باشد.
میوه‌های تابستانی از راه رسیده‌اند و در میدان‌های میوه و تره‌بار کنار هم چیده‌ شده‌اند. گفته‌های مسوولان و دست‌اندرکاران صنف میوه حکایت از آن دارد که برخلاف بسیاری دیگر از محصولات، خبری از کم‌بود میوه در کشور نیست و برعکس همیشه این بار عرضه هست اما خبری از تقاضا نیست چون بسیاری از مردم قدرت خرید میوه‌های تابستانی را ندارند و میوه هم مثل پروتئین و لبنیات در حال حذف شدن از سبد خرید خانواده‌های ایرانی است.
بر اساس اعلام اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران، گیلاس، در هفته نخست تیرماه در جایگاه گران‌ترین میوه تابستانی قرار گرفت. به‌ طوری‌ که در میدان‌های میوه و تره‌بار به قیمت کیلویی ۳۵ هزار تومان و در فروشگاه‌های دیگر تا ۴۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شد. زردآلو و توت‌فرنگی با میانگین قیمت کیلویی ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان دیگر میوه‌های گران تابستانی هستند اما قیمت موز، هلو، گوجه‌سبز، سیب گلاب و شلیل هم فاصله چندانی با آن‌ها ندارد. روزنامه خراسان روز دوشنبه در گزارشی از گران شدن عجیب قیمت هندوانه در کشور خبر داد و این در حالی است که تا پیش از آن بسیاری از خانواده‌ها حتی اگر نمی‌توانستند میوه‌های دیگر را خریداری کنند، قدرت خرید هندوانه را داشتند اما حالا قیمت هر کیلو هندوانه نیز بین پنج تا هشت هزار تومان است.
صادرات، مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت هندوانه عنوان شده است و گرانی دیگر میوه‌ها نیز دلایل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها اختلالی است که دلالان میوه در بازار ایجاد می‌کنند. با این همه دلیل اصلی گرانی قیمت میوه همان چیزی است که باعث شده دیگر اقلام ضروری مردم افزایش قیمت داشته باشد؛ تورم افسار‌گسیخته و ناتوانی سیستم‌ اجرایی در تنظیم بازار.
به گزارش خبرآنلاین، روز دوشنبه وزارت صمت دلایل گران شدن قیمت میوه، شکر، نان و لبنیات را این‌گونه توضیح داد: «بر اساس رشد نقدینگی تا حدود ۳۰ درسد، محدودیت‌های ارزی کشور ناشی از تحریم‌های ظالمانه، محدود شدن سهم ارزی برخی از کالاهای اساسی و تغییر گروه کالایی، افزایش چند برابری نرخ سهمیه ارزی آن‌ها در برخی از کالاهای ضروری و افزایش قیمت نهاده‌های تولید، تأثیر اجتناب‌ناپذیر در افزایش قیمت‌ها داشته است.»

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1238119
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1016
704
6673
1221950
3954
15244
1238119

آی‌پی شما: 18.222.117.109
امروز: جمعه، 14 ارديبهشت 1403