آیا نفت ذخیره شده ایران به بازار می‌رسد؟

با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم علیه صنعت نفت ایران سهم ایران در بازار نفت به تدریج کاهش یافت.


وقتی ایران در زمان تحریم دولت اوباما قادر به فروش نفت خود نبود در ساحل خویش اقدام به ذخیره‌سازی نفت در تانکرها کرد. به گزارش رویترز و به نقل از دو منبعی كه جابه‌جایی نفت‌كش‌ها را رصد می‌کردند، در آن زمان نفت فروخته نشده ایران در ۱۲ تا ۱۴ تانكر ذخیره‌سازی شده بود، این رقم بعدها به ۳۰ فروند رسید و این تعداد به جز حدود ۶۰ كشتی ناوگان حمل‌و‌نقل نفت این كشور تعداد تانكرهایی كه ایران در آن بازه زمانی به ذخیره‌سازی نفت اختصاص داده شده بود. در سال ۹۵ و پس از توافق اتمی تنها در عرض سه ماه ایران توانست بیش از ۱۳ میلیون بشکه نفت ذخیره شده در تانکرها را در بازار به فروش برساند. البته در این بازه زمانی تصمیم اوپک باعث شد تا ایران به راحتی بتواند این مقدار نفت را در بازار بفروشد و هم بتواند بخشی از سهم خویش را در بازار بازپس گیرد و هم بتواند در بهبود وضعیت اقتصادی خویش قدم موثری بردارد.
تداوم سیاست ذخیره‌سازی نفت در تانکرها در دوران روحانی
با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم علیه صنعت نفت ایران سهم ایران در بازار نفت به تدریج کاهش یافت. ایران برای کاهش تأثیر تحریم اقدام به فروش نفت در بازار خاکستری کرد و قبل از تحریم‌های آمریکا روزانه ۳.۸ میلیون بشکه تولید نفت داشت اما این رقم سال گذشته (۱۳۹۹) به ۱.۹ میلیون بشکه سقوط کرد و هم‌اکنون تولید نفت ایران حدود ۲.۴ میلیون بشکه در روز است. با توجه به این‌که میزان تولید نفت بیش از مصرف و صادرات بود ایران اقدام به ذخیره نفت در تانکرها کرد. باید خاطرنشان کرد که با توجه به اهمیت ذخیره‌سازی نفت دولت در نظر داشت تا ظرفیت ذخیره‌سازی نفت کشور را به ۱۰۰ میلیون بشکه برساند.
در بهمن‌ماه سال گذشته (۱۳۹۹) غلام‌رضا منوچهری، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت اویک (OIEC)، در همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، گفت: «که با ساخت مخازن جدید ذخیره‌سازی نفت در سواحل خلیج فارس و دریای عمان در کنار صرفه‌جویی ارزی حاصل از کاهش هزینه‌های دموراژ کشتی‌های نفت‌کش، قدرت چانه‌زنی فروش و صادرات نفت ایران هم افزایش می‌دهد ضمن آن‌که خطر تولید نفت کشور را در دورانی که بازار با نوسان‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند به شدت کاهش خواهد داد.»

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1244728
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
64
325
943
1239482
10563
15244
1244728

آی‌پی شما: 3.142.53.216
امروز: پنج شنبه، 27 ارديبهشت 1403