رونمایی از برنامه اقتصادی نامزدها

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری روز یک‌شنبه و پس از آن‌که رهبر جمهوری اسلامی از آن‌ها خواست تا به مسأله اصلی و فوری کشور یعنی اقتصاد بپردازند، محور سخنان خود را بر تقویت ارزش پول ملی، کاهش نرخ تورم، مقابله با «مافیای واردات» و رفع موانع تولید متمرکز کردند.


رهبری روز یک‌شنبه با انتشار دو توئیت پیاپی ضمن تأکید بر لزوم رفع موانع تولید و پشتیبانی از آن، یکی از مسائل اصلی مردم را «مافیای واردات» اعلام کرد که به تعبیر او «کمر تولید داخلی را می‌شکند.»
رهبر جمهوری اسلامی سه روز پیش نیز اعلام کرده بود: «مسأله اصلی مردم، فضای مجازی و سیاست خارجی نیست. مسأله اصلی مردم بیکاری جوان‌ها و معیشت است.»
روی‌کردی که به سرعت در اظهارنظرها و اعلام برنامه‌های نامزد‌های تأیید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری ایران انعکاس یافت.
ائتلاف با مردم، تولید کنندگان و کارگران
بر همین اساس، ابراهیم رئیسی در بازدید از شهرک صنعتی عباس آباد گفت: «برخوردهای پلیسی و قضایی با واردات بی رویه و قاچاق کالا کافی نیست، ریشه مافیا را باید از طریق دولت خشکاند.» او همچنین تأکید کرد: «فقط قدرت نظامی امنیت آور نیست بلکه تولید برتر و با کیفیت و قابل رقابت با نوع خارجی نیز تولید قدرت می‌کند و امروز قدرت کشور در گرو اقتدار در تولید است.»
رئیسی همچنین وعده داد که تلاش برای اصلاح وضعیت بانک‌ها را که به گفته او مورد گلایه مردم است، در دولت احتمالی خود نسبت به دوره حضورش در ریاست قوه قضائیه افزایش خواهد داد و در عین حال، مانع از آن خواهد شد که «صدور مجوز‌ها و تصمیمات خلق‌الساعه» دست و پای تولیدکنندگان را ببندد.» او همچنین اظهار داشت: «دولت من ائتلافی خواهد بود، ائتلاف با مردم، تولید کنندگان و کارگران.»
تقویت ریال برای رقابت با دلار و یورو
محسن رضایی، دیگر نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز روز یک‌شنبه در جریان گفت‌وگویی انتخاباتی اعلام کرد: «ایجاد جاذبه در تولید ملی اولین برنامه من خواهد بود.» فرمانده اسبق سپاه پاسداران ضمن تأکید بر اصلاح رابطه بورس، بیمه و بانک‌ها با تولید گفت:«باید پول ملی ایران تقویت شود تا در کنار دلار و یورو قوی‌ترین پول منطقه شود.»
او همچنین ابراز امیدواری کرد که در صورت پیروزی در انتخابات، مسأله لوایح معطل مانده در مجمع تشخیص برای الحاق ایران به گروه ویژه اقدام مالی(FATF)  حل شود. رضایی همچنین تصریح کرد: «اگر دولت ما روی کار بیاید با توجه به شناختی که آن‌ها (آمریکایی‌ها) از ما دارند کوتاه می‌آیند و به برجام بازخواهند گشت.»
ایجاد سدها هزار شغل
سعید جلیلی، کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در نخستین برنامه تبلیغاتی خود در گفت‌وگو با رادیو جوان گفت: «اگر رییس جمهوری برای دستگاه‌ها با نگاه ایجاد شغل مأموریتی تعریف کند می‌تواند سدها هزار شغل ایجاد کرد.»
جلیلی راه اصلی مبارزه با تورم را مدیریت و جلوگیری از «خلق پول بی‌حساب» عنوان کرد و وعده داد که دولت احتمالی او ضمن رفع مشکل اشتغال جوانان، برنامه ساخت مسکن را به اجرا خواهد گذاشت.
او همچنین با اشاره به ضرورت فهم خوب اقتصاد مقاومتی، هدف از این روی‌کرد اقتصادی را «تعامل سازنده و گسترده با دنیا» تعبیر و تأکید کرد: «ما یک برنامه جدی برای بی اثر کردن تحریم‌ها داریم و باید از این راه استفاده کنیم و باید برای همیشه دشمن را ناامید کنیم تا دیگر از این اهرم علیه ما استفاده نکند.»
تورم تک رقمی
عبدالناصر همتی، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز در جریان گفت‌وگویی اظهار داشت: «برنامه من این است که بتوانیم تورم را در دوره ۴ ساله به یک دامنه بین ۸ تا ۱۲ درسد برسانیم. به تدریج بعد از ۴ سال این رقم پایدار و تک رقمی شود.» همتی همچنین یکی از دلایل تورم را «شوک‌های ناشی از تحریم» عنوان کرد. او همچنین با انتشار پیامی توییتری به مردم خود وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات ضمن دفاع از نقش بازار رقابتی به دنبال بسط عدالت خواهد بود.
حل مشکل بورس
امیرحسین قاضی زاده هاشمی، کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم روز یک‌شنبه گفت که دولت او ظرف چهار سال نه تنها نرخ تورم را کاهش می‌دهد بلکه تک رقمی می‌کند و به زیر پنج درسد می‌رساند. او همچنین با انتشار پیامی توییتری خطاب به همتی که وعده اصلاح سه روزه مشکلات بورس تهران را زیر سوال برده بود، نوشت: «‏همتی پس از مدت‌ها سکوت در برابر زیان هزاران میلیاردی مردم، حل فوری سه روزه برخی مشکلات حاد بورس را زیر سوال می‌برد. جناب همتی‬ به خاطر عمل‌کرد فشل تیم اقتصادی دولت، ‫بورس‬ به کوره ذوب سرمایه‌های مردم تبدیل شده؛ کوره سوزانی که هیزم آتش آن شما بودید.»‬‬‬‬‬
قاضی زاده هاشمی پیشتر گفته بود که مشکل رکود بورس تهران با یک دستور حکومتی رئیس جمهوری ظرف سه روز قابل حل است. در واکنش به این ادعا همتی هم گفته بود: «مگر بورس مایکروفر است که سه روزه اصلاح شود.»
استقلال بانک مرکزی
علی‌رضا زاکانی نیز روز یک‌شنبه با حضور در رادیو اقتصاد با هدف تشریح برنامه‌های خود، مهم‌ترین هدف دولتش را اقدام و عمل فوری در حوزه اقتصاد و مدیریت عنوان کرد و گفت: «در حوزه اقتصاد و مدیریت، توجه خود را به موضوع تولید معطوف کرده‌ایم.» او همچنین ریشه اصلی تورم را «افزایش نرخ ارز در کوتاه مدت و هجوم برای خرید دارایی» دانست و تأکید کرد:«بانک مرکزی نباید اجیر دولت باشد و دست دولت در جیب بانک مرکزی بماند.» زاکانی همچنین از هدف‌گذاری برای رفع مشکل بیکاری و تورم خبر داد و قول داد که در صورت پیروزی در انتخابات، ضمن مبارزه با فساد، موانع موجود بر سر راه تولید را نیز حذف کند.
ممانعت از ورشکستگی تولیدکنندگان
محسن مهرعلی‌زاده دیگر نامزد تأیید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری هم روز یک‌شنبه به مردم وعده داد که در صورت غلبه بر رقبایش، ظرف چهار سال ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار شغل جدید ایجاد کند و ۷۰ تا ۸۰ درسد از عوامل زمینه‌ساز افزایش قیمت‌ها و انگیزه احتکار و تورم را از بین ببرد. مهرعلی‌زاده ضمن تأکید بر ایجاد انضباط مالی در بودجه دولت، گفت که دولت او خواهد توانست در زمان «شکست بازار» به شیوه‌ای مانع ورشکستگی تولیدکنندگان شود.
مهرعلی‌زاده در عین حال وعده داد که دولت احتمالی او در در بورس دخالت نخواهد کرد و از مردم خواست که در بورس مشارکت کنند.
هر کدام از نامزدهای تأیید صلاحیت شده بخشی از بیانات رهبر جمهوری اسلامی را عنوان کرده‌اند و همه‌ی این صحبت‌ها بیشتر شکل شعار دارد تا برنامه. یکی از این موارد استقلال بانک مرکزی است که نیاز به تغییر قوانین اقتصادی و اصلاح قانون اساسی دارد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1244231
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
197
129
446
1239482
10066
15244
1244231

آی‌پی شما: 18.227.111.162
امروز: سه شنبه، 25 ارديبهشت 1403