ایالات متحده استرالیا را تنها نمی‌گذارد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه گفت ایالات متحده استرالیا را در رویارویی با تهدیدات اقتصادی پکن تنها نمی‌گذارد و هشدار داد تاکتیک‌هایی از این قبیل علیه یکی از متحدان آمریکا باعث خدشه‌دار شدن روابط ایالات متحده و چین می‌گردد.


بلینکن به خبرنگاران گفت: «مجدداً تکرار می‌کنم ایالات متحده استرالیا را در میدان، یا شاید بهتر است بگویم در زمین بازی، در برابر تهدیدات اقتصادی چین تنها نخواهد گذاشت. این کاریست که متحدان برای هم انجام می‌دهند. ما هوای همدیگر را داریم تا بتوانیم با قدرت جمعی با تهدیدات و چالش‌ها روبرو شویم.»
ایالات متحده مکرراً از تلاش‌های چین برای تهدید استرالیا با اعمال تحریم بر محصولاتی از جمله گوشت گاو و شراب انتقاد کرده است و بلینکن در این‌باره می‌گوید: «اقداماتی از این قبیل که نزدیک‌ترین متحدان و شرکای ما را هدف قرار می‌دهند به روند رو به بهبود روابط ما با چین لطمه خواهند زد.»
بلینکن اتحاد ایالات متحده و استرالیا را «تعهدی شکست‌ناپذیر» توصیف کرد که «ده‌ها سال است مایه صلح، امنیت و ثبات منطقه هند-آرام بوده است.»
از پنج سال گذشته که کانبرا به منظور حفاظت از منابع ملی استرالیا در برابر مداخلات رو به افزایش پکن تمهیداتی را اتخاذ کرد، روابط این دو کشور به طور پیوسته تنزل یافته است؛ از جمله مداخلات پکن می‌توان به رسوایی پرداخت رشوه به یکی از سناتورهای فدرال سابق و اتهام نقشه پکن برای قرار دادن یک جاسوس در مجلس پارلمان اشاره کرد.
اما پس از آن‌که استرالیا سال گذشته خواهان تحقیق درباره منشأ ویروس حزب کمونیست که عموماً با نام کروناویروس جدید شناخته می‌شود شد، تنش‌های میان این دو کشور دو چندان شد.
همتایان چینی سیاستمداران استرالیایی از سال گذشته تاکنون از پاسخ به تماس‌های تلفنی وزرای استرالیا خودداری کرده‌اند و همین هفته گذشته، پکن
تمام فعالیت‌های خود با استرالیا را به بهانه گفتگوی اقتصادی دوجانبه با این کشور به حالت تعلیق درآورد.
ماریس پین، وزیر امور خارجه استرالیا که در جلسه مطبوعاتی مشترک در کنار بلینکن حضور داشت گفت: «استرالیا به دنبال روابط سازنده با چین است.» علاوه بر این، پین خاطر نشان کرد استرالیا از حمایت واشنگتن هنگامی‌که کانبرا به دنبال حل چالش‌های موجود با پکن است استقبال می‌کند.
پین در ادامه افزود: «اما از امنیت ملی یا استقلال خود کوتاه نخواهیم آمد و همواره به حفاظت از آن ادامه خواهیم داد.»
وزرای امور خارجه استرالیا و ایالات متحده در جریان جلسه مطبوعاتی مشترک به وضعیت حقوق بشر در چین نیز پرداختند.
زمانی که از بلینکن درباره احتمال بایکوت المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن پرسیده شد، در پاسخ گفت در این زمینه با پین صحبتی نکرده است اما صدای نگرانی‌های سراسر جهان به گوش ایالات متحده رسیده و مقامات کشور در ماه‌های آینده با متحدان و شرکای خود درباره دیدگاه‌شان نسبت به المپیک پکن صحبت خواهند کرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1245341
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
40
236
1556
1239482
11176
15244
1245341

آی‌پی شما: 3.128.156.46
امروز: شنبه، 29 ارديبهشت 1403