موسسه ملی سلامت، از آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان حمایت مالی نکرده است

دکتر آنتونی فائوچی، رئیس موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی گفت این سازمان هیچ بودجه‌ای در اختیار پروژه تحقیقاتی مخاطره‌آمیز موسسه ویروس‌شناسی ووهان در زمینه «افزایش عمل‌کرد» ویروس کرونا نگذاشته است.


سناتور رند پال (جمهوری‌خواه، کنتاکی) در جلسه دادرسی سنا از فائوچی، که به یکی از چهره‌های معروف دولت فدرال در مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹ تبدیل شده است، درباره گزارشی پرسید که مدعی است یکی از ویروس‌شناسان ایالات متحده در آزمایشگاهی در ووهان چین کار کرده است که عامل بیماری‌زا این بیماری را مرگ‌بارتر یا مسری‌تر کرده است. این اتهامات در بحبوحه پرسش‌های متعدد درباره منشأ ویروس حزب کمونیست چین و نظریات حاکی از شیوع این ویروس از آزمایشگاه ووهان مطرح شده‌اند.
پال در جریان گفت‌وگوی جدل‌آمیز روز سه‌شنبه گفت: «دکتر رالف باریک، یکی از ویروس‌شناسان ایالات متحده، سالیان سال است که با دکتر شی ژنگلی از موسسه ویروس‌شناسی ووهان همکاری کرده و یافته‌های خود در زمینه نحوه ساخت ابر ویروس‌ها را با او در میان گذاشته است. بودجه پروژه تحقیقاتی مذبور در زمینه افزایش عمل‌کرد ویروس توسط موسسه ملی بهداشت تأمین شده است. دکتر فائوچی، آیا همچنان بودجه آزمایشگاه موسسه ملی سلامت در ووهان را تأمین می‌کنید؟»
فائوچی در پاسخ گفت: «سناتور پال، در کمال احترام، شما کاملاً اشتباه می‌کنید. موسسه ملی سلامت هرگز، نه در گذشته و نه در زمان حال، پروژه تحقیقاتی افزایش عمل‌کرد موسسه ویروس‌شناسی ووهان را تأمین مالی نکرده است.»
فائوچی در ادامه بحث با سناتور پال گفت دکتری که در گزارش از او نام برده شده است پژوهش‌هایی از این قبیل را که معمولاً به آن‌ها پژوهش عمل‌کردی گفته می‌شود، انجام نمی‌دهد. فائوچی خاطرنشان کرد موسسه ملی سلامت بودجه آزمایشگاه ووهان را تأمین کرده است اما هدف از این کار، تأمین مالی پژوهش «افزایش عمل‌کرد» برای ساخت ابر ویروس نبوده است.
بر اساس سوابق فدرال منتشرشده در اینترنت، موسسه ملی سلامت که بر سازمان فائوچی نظارت می‌کند، ۳.۷ میلیون دلار به سازمان اکوهلث اِلایِنس پرداخت کرده است؛ این سازمان در زمینه تحلیل ژنتیکی کرونا‌ویروس‌های خفاش و نحوه سرایت آن‌ها به انسان پژوهش کرده است. دولت ترامپ سال گذشته بودجه اکوهلث را قطع کرد.
سپس پال از فائوچی پرسید آیا او می‌تواند «با قاطعیت بگوید کووید-۱۹ بر اثر سرایت زنجیره‌ای این ویروس در آزمایشگاه شیوع پیدا نکرده است؟»
فائوچی نیز در پاسخ گفت: «من در قبال اقدامات احتمالی چین هیچ مسوولیتی ندارم.» او در ادامه افزود از «تحقیقات گسترده‌تر درباره وقایعی که در چین رخ داده است» کاملاً حمایت می‌کند.
فائوچی همچنین گفت: «من از پروژه تحقیقاتی چین در زمینه افزایش عمل‌کرد حمایت نمی‌کنم و آن‌چه شما می‌گویید اصلاً درست نیست.»
جمهوری‌خواهان کمیته انرژی و بازرگانی در ماه مارس در نامه‌ای مکتوب به فرانسیس کالینز، رئیس موسسه ملی بهداشت و اندکی بعد در نامه دیگری مکتوب به پیتر داسزَک از سازمان اکوهلث الاینس، یکی از برجسته‌ترین حامیان غربی آزمایشگاه ووهان، از آنان خواستند سوابق پژوهش و همکاری‌های خود با آزمایشگاه ووهان را تحویل دهند.
جمهوری‌خواهان کمیته انرژی در یک بیانیه مطبوعاتی در ماه آوریل نوشتند: «سازمان اکوهلث الاینس و موسسه ویروس‌شناسی ووهان در زمینه پژوهش درباره کرونا‌ویروس‌های خفاش سابقه همکاری دیرینه‌ای دارند و این سازمان تنها سازمان آمریکایی حاضر در میان هشت سازمان بین‌المللی است که با موسسه ویروس‌شناسی ووهان همکاری می‌کنند. علاوه بر این، اکوهلث الاینس به مدت چندین سال بخشی از بودجه‌ای را که از موسسه ملی سلامت دریافت کرده، در اختیار موسسه ویروس‌شناسی ووهان گذاشته است.»
اکوهلث الاینس همواره تأکید کرده است نشت آزمایشگاه ووهان عامل وقوع همه‌گیری ویروس حزب کمونیست چین نبوده است.
به نقل از نامه جمهوری‌خواهان، سازمان مردم‌نهاد داسزک از سال ۲۰۰۳ تا کنون با آزمایشگاه ووهان همکاری کرده و بخش اعظم فعالیت آنان به پژوهش در زمینه گونه‌های متفاوت کروناویروس اختصاص داشته است.
علاوه بر این، جمهوری‌خواهان در نامه خود مدعی شده‌اند پایگاه داده‌ای را در اختیار دارند که «تخمین زده می‌شود اطلاعات مربوط به ۵۰۰ نوع کروناویروس شناسایی‌شده توسط انجمن هماتولوژی اروپا و حداقل ۱۰۰ توالی منتشرنشده کروناویروس‌های خفاش آزمایشی که با پرونده تحقیقات در زمینه منشأ SARS-CoV-2 مرتبطند، در آن موجود است.»
موسسه ویروس‌شناسی ووهان با اولین مکانی که شیوع کووید-۱۹ در آن شناسایی شده است تنها چند مایل فاصله دارد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1245341
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
40
236
1556
1239482
11176
15244
1245341

آی‌پی شما: 3.128.156.46
امروز: شنبه، 29 ارديبهشت 1403