کاهش ۳۰ میلیارد دلاری ثروت ایلان ماسک

ثروت ایلان ماسک، مبدع مشهور متولد آفریقای جنوبی، از هفته گذشته که در برنامه طنز «ستردی نایت لایو» ظاهر شد، ۳۰ میلیارد دلار کاهش داشته است.


بنا به تخمین مجله «فوربز» آمریکا، شرکت «تسلا» که متعلق به ماسک است و به خودروهای برقی خود معروف است در هفته گذشته با ۱۵ درسد کاهش ارزش سهام مواجه شده و در نتیجه ثروت شخصی او بیش از ۲۰ میلیارد دلار کاهش داشته است. به گفته این مجله، ثروت ماسک در روز پنج‌شنبه حدود ۱۴۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بود. ثروت او تا پیش از حضور در این برنامه طنز بیش از ۱۶۶ میلیارد دلار بوده است.
در روز جمعه (۱۴ مه)، هنگام تعطیلی بازار برای آخر هفته، سهام تسلا با ۱۸.۲ درسد سقوط به حدود سهمی ۵۷۱ دلار رسیده بود.
گفته می‌شود از دلایل این سقوط حرف‌های ماسک در مورد موضوع رمزارزها است. از جمله ماسک دوج‌کوین را به سخره گرفت که باعث کاهش بهای ۳۰ درسدی آن در ۲۴ ساعت پس از پخش برنامه شد. در ابتدای این برنامه ماسک با مادرش حضور داشت و مادرش گفت: «من بسیار هیجان‌زده‌ام که کادو روز مادر بگیرم. فقط امیدوارم دوج‌کوین نباشد.»
ماسک روز چهارشنبه اعلام کرد تسلا دیگر ارزرمزِ بیت‌کوین را نمی‌پذیرد چرا که نگران آسیب‌های محیط‌زیستی آن است. این حرف باعث کاهش ۱۷ درسدی ارزش بیت‌کوین شد اما این بزرگ‌ترین ارزرمز جهان به سرعت احیا یافت و حالا قیمت آن تنها حدود ۸ درسد پایین‌تر از قبل از گفته ماسک است.
این در حالی است که ماسک در ماه فوریه گفته بود تسلا حاضر است خودروهایش را در ازای بیت‌کوین بفروشد و به افزایش بهای آن کمک کرده بود.
تسلا هنوز حدود ۱.۳ میلیارد دلار دارایی به شکل بیت‌کوین دارد و در نتیجه کاهش ارزش بیت‌کوین باعث کاهش ثروت ماسک و ارزش شرکتش هم شده است.
کنشگران محیط زیست مدت‌ها است در مورد آثار زیست‌محیطی روند معروف به «استخراج» بیت‌کوین هشدار می‌دهند. این روند از سامانه‌های عظیم و قدرتمند برای حل الگوریتم‌های پیچیده ریاضی استفاده می‌کند که معمولا باعث استفاده زیاد از برق می‌شود که می‌تواند تاثیری منفی بر گرمایش جهانی داشته باشد. گفته می‌شد در ایران هم این روند باعث قطع برق شده است. کار «استخراج» بیت‌کوین معمولا در چین انجام می‌شود، جایی که برق آن با یکی از کثیف‌ترین شیوه‌های ممکن یعنی سوختن زغال سنگ تأمین می‌شود. ماسک تاکید کرد که اگر روند «استخراج» بیت‌کوین در آینده عوض شود او نیز شاید تغییر رویه دهد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1245349
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
48
236
1564
1239482
11184
15244
1245349

آی‌پی شما: 18.223.170.21
امروز: شنبه، 29 ارديبهشت 1403