نگرانی از وقوع جنگ؛ ۹۲۰۰۰ میلیارد تومان از ارزش بورس تهران کاست

با وجود بازگشت آرامش به اکثر بازارهای سهام در سراسر جهان، بورس تهران برای سومین روز کاری متوالی شاهد سلطه‌ی جو منفی بر معاملات سهام بود و بازده منفی آن از ۶.۵ درسد فراتر رفت.

شاخص بورس تهران که نشان دهنده میانگین وزنی بهای هر سهم شرکت‌های عضو بازار سهام است، پس از ثبت رکورد تاریخی ۳۸۴۰۰۰ واحدی در پایان معاملات هفته شاهد ریزش مستمر بوده است.
نگرانی گسترده از تشدید رویارویی نظامی ایران و آمریکا پس از حمله موشکی ارتش ایالات متحده به کاروان حامل شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، مهم‌ترین دلیل تشکیل صف‌های طولانی فروش سهام بوده است.
تحت تأثیر این فضای روانی، شاخص کل بورس تهران در جریان داد و ستد ۶۹۷۲ واحد دیگر افت کرد و به ۸۴۳ ۳۵۸ واحد رسید.
بدین ترتیب در طول ۳ روز کاری هفته، افت شاخص کل بورس تهران به بیش از ۲۵۰۰۰ واحد رسید که به معنای تحمیل زیان متوسط ۶.۵ درسدی به سهام‌داران ایرانی است.
به عبارت دیگر، ارزش بازار سهام ایران طی هفته ۹۲۰۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت و سرانه سرمایه از میان رفته در بورس تهران به ازای هر ایرانی ۱.۱ میلیون تومان بوده است. این افت ارزش سهام برای هر فرد دارای کد سهامداری که توسط سازمان بورس، نزدیک به ۱۱ میلیون نفر اعلام شده است به ۸.۳ میلیون تومان و برای هر سهامدار فعال که تعداد آن‌ها ۱.۵ میلیون نفر برآورده شده است به ۶۱.۳ میلیون تومان می‌رسد.
این در حالی است که بر خلاف آرامش به بازارهای سهام آمریکا، اروپا و آسیا بازگشته است و روند مثبت شاخص‌ها بار دیگر برقرار شده است.
در جریان خرید و فروش شاخص داوجونز ۱۷ واحد رشد کرد. هم‌چنین شاخص بورس آلمان و ژاپن نیز به ترتیب ۱۱۴ و ۳۷۰ واحد رشد کرد. در میان بازارهای عمده خاورمیانه نیز بورس عربستان و دوبی شاهد افزایش ۲۳ و ۵۳ واحدی بودند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1230038
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1183
685
8088
1220432
11117
16017
1230038

آی‌پی شما: 18.191.189.85
امروز: جمعه، 07 ارديبهشت 1403