آغاز سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در ایران

شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران با صدور اطلاعیه‌یی از آغاز اجرای طرح سهمیه‌بندی و نرخ‌های جدید بنزین از بامداد جمعه ۲۴ آبان  خبر داد.

براساس این اطلاعیه قیمت بنزین معمولی سهمیه‌یی هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌یی به ازای هر لیتر ۳۰۰۰ تومان خواهد بود، هم‌چنین قیمت بنزین سوپر هر لیتر ۳۵۰۰ تومان تعیین شده است.
این تصمیم بر اساس مصوبه شورای عالی هم‌آهنگی اقتصادی سران قوا اتخاذ شده است.
بر اساس اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، سهمیه کامل آبان خودروهای شخصی از بامداد روز جمعه ۲۴ آبان ماه به کارت سوخت شخصی آن‌ها واریز می‌شود و این سهمیه به مدت ۶ ماه قابل ذخیره است. استفاده از سهمیه سوخت صرفاً با استفاده از کارت سوخت هوشمند شخصی میسر است.
بر همین اساس، سهمیه خودروهای سواری شخصی بنزینی ماهانه ۶۰ لیتر و دوگانه سوز ۳۰ لیتر خواهد بود. هم‌چنین سهمیه سوخت تاکسی بنزینی ماهانه ۴۰۰ لیتر و دوگانه سوز ۲۰۰ لیتر است. نرخ سی ان جی بدون تغییر خواهد بود، برای مسافربرهای بر پایه اینترنت (اسنپ و تپ سی) مشروط بر آن‌که نرخ‌های خود را از مقادیر مصوب به تشخیص وزارت کشور تغییر ندهند اعتبار معادل سهمیه مصوب تعلق خواهد گرفت. برای تأمین سوخت خودروهای مسافربر خطی و بین شهری، آژانس‌های مسافربری، آموزشگاه‌های رانندگی تمهیدات لازم اتخاذ شده است که اعلام خواهد شد.
سهمیه سوخت موتورسیکلت ماهانه ۲۵ لیتر تعیین شده است، هم‌چنین وانت کم مصرف بنزینی در ماه ۲۰۰ لیتر و وانت کم مصرف دوگانه سوز ماهانه ۶۰ لیتر سهمیه سوخت دارند. وانت پرمصرف بنزینی ماهانه ۳۰۰ لیتر و وانت پرمصرف دوگانه سوز ماهانه ۱۲۰ لیتر سهمیه دریافت خواهند کرد. سهمیه سوخت آمبولانس‌ها نیز ماهانه ۵۰۰ لیتر خواهد بود.
این اطلاعیه هم‌چنین افزوده است کسانی که تا کنون به هر علت کارت سوخت شخصی خود را دریافت نکرده‌اند از ساعت آغاز اجرای این طرح، سهمیه سوخت آن‌ها محفوظ است و از این بابت نگران نباشند.
دور دولت اول محمود احمدی‌نژاد بنزین در ایران برای نخستین بار سهمیه‌بندی شد. این تصمیم در آن زمان و پس از آن در دولت‌ حسن روحانی با انتقادهایی عمدتاً از سوی جریان اصلاح‌طلب مواجه شده بود.
واکنش‌ها به افزایش قیمت بنزین
افزایش قیمت بنزین در ایران انتقاد برخی شهروندان را به دنبال داشته است. شهروندان در گوشه‌ و کنار ایران می‌گویند که بالا رفتن قیمت بنزین موجب می‌شود تا نرخ دیگر اقلام نیز افزایش یابد. با این حال مقام‌های دولتی و قضایی در ایران تأکید کرده‌اند که افزایش قیمت‌ها کنترل شده است و با متخلفان برخورد می‌شود.
حسن روحانی، رییس‌ جمهوری ایران هم‌چنین وعده داده است که درآمد به دست آمده از افزایش قیمت بنزین صرف طبقه محروم جامعه خواهد شد.
با این حال شهروندان تهران می‌گویند این افزایش قیمت قشرهای مختلفی به ویژه قشر کارگر را در ایران تحت تأثیر قرار می‌دهد. این افزایش قیمت قشر کارگر را فلج خواهد کرد.
شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران بامداد جمعه ۲۴ آبان در ساعاتی که اغلب اخبار رسمی در ایران منتشر نمی‌شود افزایش قیمت بنزین را اعلام کرد.
درآمد دولت سه‌ برابر می‌شود
افزایش قیمت بنزین وضعیت زندگی را برای مردم بدتر می‌کند و قیمت‌ همه ‌چیز بالا می‌رود. شاید برای دولت خوب شود و درآمد سه برابر شود اما برای مردم عادی ثمری ندارد.
یک راننده تاکسی آنلاین نیز درباره افزایش قیمت بنزیت می‌افزاید: برای کشور ما که تولید کننده بنزین هستیم این اقدام مفیدی است اما این مسأله به ضرر مردم و مصرف‌کننده است.
قیمت‌ها بالا می‌رود، از کرایه خانه گرفته تا میوه و سبزی
بر اساس قیمت‌های جدید اعلام شده بنزین معمولی سهمیه‌یی هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌یی به ازای هر لیتر ۳۰۰۰ تومان خواهد بود.
در تهران و خیلی دیگر از شهرهای ایران قیمت همه‌ چیز به قیمت بنزین مرتبط است. اگر قیمت بنزین افزایش یابد به طبع قیمت کرایه خانه و هزینه‌های جاری از میوه و سبزی گرفته تا اقلام دیگر بالا می‌رود.
البته حسن روحانی گفته است دولت با وجود مشکلات اقتصادی، هرگز قصد برداشت از درآمد افزایش قیمت بنزین را ندارد و همه آن میان حدود ۶۰ میلیون نفر توزیع می‌شود.
به گفته رییس ‌جمهوری اقدام دولت در افزایش نرخ بنزین به نفع مردم و برای کمک به اقشار تحت فشار جامعه است.
تصمیم اخیر دولت ایران بر اساس مصوبه شورای عالی هم‌آهنگی اقتصادی سران قوا اتخاذ شده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1230681
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
408
1418
8731
1220432
11760
16017
1230681

آی‌پی شما: 18.117.91.153
امروز: شنبه، 08 ارديبهشت 1403