شوک نفتی حمله به عربستان خنثا شد

۱۶روز پس از حمله هوایی به تأسیسات نفتی عربستان، قیمت جهانی نفت بار دیگر به محدوده ۶۰ دلاری بازگشت.

حملات پهپادی ۱۴ سپتامبر به پالایشگاه‌های بقیق و میدان نفتی خریص به اذعان عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی تولید روزانه ۵.۷ میلیون بشکه از نفت این کشور را مختل کرد.
عربستان با سطح تولید روزانه ۹.۸ میلیون بشکه نفت خام در ماه اوت، عرضه ۵ درسد نفت جهان را در اختیار داشت و کاهش ۵۸ درسدی تولید آن به معنای وقوع یک شوک نفتی جدید در جهان بود، شوکی که از نظر کاهش میزان تولید با وقوع انقلاب ایران و از نظر درسد افت عرضه نفت در بازار جهانی با آغاز جنگ ایران و عراق مقایسه می‌شد.
به همین دلیل در اولین روز گشایش معاملات بازار جهانی نفت پس از حمله به تأسیسات نفتی عربستان، قیمت هر بشکه نفت پایه برنت با جهش ۲۲.۸ دلار و ۱۳.۵ درسدی تا ۴۴.۶۸ دلار بالا رفت. سپس آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: ذخایر استراتژیک جهان در سطح مناسبی قرار دارند و به راحتی توان کاهش تبعات بحران حاضر وجود دارد. عربستان سعودی هم مدعی شد که ذخایر استراتژیک این کشور تا ۳۷ روز پاسخ‌گوی افت تولید نفت این کشور خواهد بود.
البته رییس جمهوری آمریکا نیز با هدف کاهش تبعات حمله به تأسیسات نفتی عربستان مجوز عرضه ذخایر استراژیک نفت این کشور را صادر کرد.
بر همین اساس، بهای هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات روز ۱۶ سپتامبر به زیر ۶۸ دلار رسید ولی بازار جهانی نفت هم‌چنان در نگرانی از محتوای گزارش کارشناسی شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو به سر می‌برد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1243045
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
136
818
3563
1231446
8880
15244
1243045

آی‌پی شما: 3.142.119.241
امروز: چهارشنب، 19 ارديبهشت 1403