آیا بانک مرکزی موجب افزایش نرخ ارز شد؟

بهادر میرحسینی
بازار ارز کشور طی چند سال اخیر شرایط خاصی را سپری کرد؛ شرایطی که با برخی تصمیمات سیاسی و غیر کارشناسی روزهای تلخی را برای فعالان اقتصادی و مردم رقم زد.

تصمیم غلط دولت و اصرار به سرکوب قیمت اگر چه با تعیین نرخ دستوری ۴۲۰۰ تومانی برای ارز به اوج خود رسید اما برخی رخ‌دادهای پیش بینی نشده پس از تعیین این نرخ، به تنش قیمت دامن زد و موجب جهش قیمت دلار به مرز ۱۹۰۰۰ تومان شد.
اگرچه بسیاری جهش قیمت دلار به سمت ۱۹۰۰۰ تومان را در ادامه سیر صعودی بازار تصور می‌کردند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد جهش قیمت به سوی ۱۹۰۰۰ تومان پس از آن اتفاق افتاد که مداخله بانک مرکزی در بازار بسیار کم‌رنگ شد.
زمانی که ولی الله سیف می‌بایست کناره گیری می‌کرد و نکرد و تا جایی پیش رفت که حسن روحانی تنها ۲ هفته مانده به پایان دوره‌ی ریاست وی بر بانک مرکزی حکم برکنار‌ی ولی الله سیف را صادر کرد و سیف ممنوع الخروج شد.
محسن جلال‌پور رییس سابق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان پیش از ریاست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به طور تلویحی خواستار صعود قیمت دلار به مرز ۷۰۰۰ تومان شده بود تا در بازار تعادل قیمت و ارزش به وجود آید.
در اسفند ماه سال 96 محمد رضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی به خروج بیش از 25 میلیارد دلار ارز از کشور اشاره کرد. وی یکی از دلایل جهش نرخ ارز را همین موضوع می‌داند. در عین حال بعضی از کارشناسان اقتصادی همین صحبت پورابراهیمی در صحن علی مجلس را یکی از دلایل تداوم نرخ ارز در سال ۹۷ می‌دانند.
در گفت‌وگوی اختصاصی هفته نامه یک صفحه محمد رضا پور ابراهیمی که به تیتر و عکس اول همان شماره نیز تبدیل شد وی گفت: رییس بانک مرکزی مدت‌ها پیش از این می‌بایست استعفا می‌داد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1229306
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
451
685
7356
1220432
10385
16017
1229306

آی‌پی شما: 3.15.229.113
امروز: جمعه، 07 ارديبهشت 1403