ایران جایگاه چهارم اوپک را به کویت واگذار کرد

تولید روزانه نفت ایران در ماه مارس گذشته با کاهش ۲۸۰۰۰ هزار بشکه‌یی به پایین‌تر از ۷/۲ میلیون بشکه رسید تا این کشور جایگاه چهارمین تولید کننده نفت اوپک را به کویت واگذار کند.

دبیرخانه‌ی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد: متوسط تولید روزانه اعضای این سازمان در ماه مارس گذشته با ۵۳۴۰۰۰ بشکه کاهش در مقایسه با ماه فوریه به ۳۰۲۲۰۰۰ بشکه رسید.
بر پایه‌ی این گزارش، متوسط تولید روزانه نفت ایران نیز با ۲۸۰۰۰ بشکه کاهش در ماه مارس به ۲۶۹۸۰۰۰ بشکه رسید که پایین‌ترین سطح تولید نفت ایران در ۵ سال گذشته محسوب می‌شود.
تولید روزانه نفت ایران در دور پیشین تحریم‌های نفتی علیه این کشور در ماه می سال ۲۰۱۳ به ۵/۲ میلیون بشکه تنزل کرد و پس از آن تا ماه مارس سال ۲۰۱۴ به ۸/۲ میلیون بشکه افزایش یافت.
گزارش دبیرخانه اوپک هم‌چنین حاکی از این است که عربستان سعودی و ونزوئلا بیش‌ترین میزان کاهش روزانه تولید نفت را در ماه مارس گذشته تجربه کرده‌اند.
متوسط تولید روزانه نفت عربستان در ماه مارس با ۳۲۴۰۰۰ بشکه کاهش به کم‌تر از ۱۰ میلیون بشکه رسید و ونزوئلا هم شاهد کاهش۲۸۹۰۰۰ بشکه‌ای تولید نفت بود. بدین ترتیب تولید روزانه نفت عربستان و ونزوئلا در ماه مارس به ترتیب به ۹۷۹۴۷۳۲ بشکه رسید.
در میان ۱۴ عضو اوپک، بیش‌ترین میزان افزایش تولید در ماه مارس به لیبی با ثبت متوسط روزانه ۱۹۶۰۰۰ بشکه تعلق گرفت، به طوری که تولید نفت این کشور پس از ۶ ماه بار دیگر به بالاتر از ۱ میلیون بشکه در روز رسید.
گزارش دبیرخانه اوپک نشان می‌دهد که طی ماه مارس گذشته، ایران با یک پله نزول پس از عربستان، عراق، امارات عربی متحده و کویت، به پنجمین تولید کننده نفت اوپک بدل شده است.
متوسط تولید روزانه نفت کویت در ماه مارس گذشته ۲۷۰۹۰۰۰ بشکه گزارش شده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1230273
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1418
685
8323
1220432
11352
16017
1230273

آی‌پی شما: 3.144.33.41
امروز: جمعه، 07 ارديبهشت 1403