مجلس با سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ مخالفت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ مخالفت کردند.

در جلسه علنی نوبت عصر روز شنبه مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس در ادامه بررسی جزییات بودجه ۹۸ در بخش درآمدی مربوط به هدف‌مندی نمایندگان با افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ مخالفت کردند.
محمدحسین فرهنگی با ارایه پیش‌نهادی با تأکید بر لزوم مقابله با قاچاق سوخت، گفت: طبق این پیش‌نهاد دولت باید نسبت به ساماندهی قیمت حامل‌های انرژی از اردی‌بهشت ماه سال آینده اقدام کند که تصمیمات نهایی در جلسات سران قوا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
علی رضا سلیمی نماینده محلات به عنوان مخالف این پیش‌نهاد، گفت: با تصویب این پیش‌نهاد تورم و قیمت‌ها در سال آینده افزایش پیدا می‌کند که در شرایط کنونی به صلاح کشور نیست.
وی افزود: تورم ماهیانه حدود۲/۶ درسد است که این آمار بی سابقه است. بنابراین تصویب چنین پیش‌نهادی مانند ساماندهی قیمت حامل‌های انرژی در شرایط کنونی اقدامی درست نیست.
میر حمایت میرزاده در موافقت با این پیش‌نهاد با تأکید بر لزوم جلوگیری از قاچاق سوخت، گفت: صرفه جویی در شرایط امروز جامعه که روزانه قیمت‌ها زیاد می‌شود، تنها راه‌کار است که این پیش‌نهاد در این راستا تعریف می‌شود.
نمایندگان با ۵۹ رای موافق، ۱۱۲ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر با پیش‌نهاد فرهنگی عضو کمیسیون تلفیق برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفت کردند.
در ادامه علی مطهری نماینده تهران پیش‌نهادی برای چند نرخی شدن بنزین ارایه داد که در این پیش‌نهاد آمده بود از تاریخ ۱/ ۳/۹۸ بنزین با کارت سوخت و برای خودروهای شخصی به این صورت عرضه شود که مصرف بنزین تا ۸۰ لیتر با مبلغ هر لیتر ۱۰۰۰ تومان و برای مصارف بالاتر از ۸۰ لیتر با مبلغ هر لیتر۰۰۰ ۳ تومان در نظر گرفته شود و درآمد ناشی از این موضوع برای اشتغال، تولید و کمک به اقشار کم درآمد صرف شود.
مطهری در توضیح پیش‌نهاد خود، گفت: قیمت بنزین تا سال ۸۳ سالانه ۱۰ تا ۱۵ درسد افزایش پیدا می‌کرد که مردم با این موضوع مشکلی نداشتند. در آستانه‌ی انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴، مجلس هفتم قانون تثبیت قیمت‌ها را تصویب کرد که به موجب آن قیمت بنزین ثابت ماند که مشکلاتی را برای کشور از جمله قاچاق بنزین ایجاد کرد.
وی یادآور شد: بعد از آن قانون هدف‌مندی یارانه‌ها تصویب شد که باید به دلیل افزایش قیمت‌ها یارانه بنزین به مردم داده می‌شد اما قانون هدف‌مندی یارانه‌ها مصیبتی برای کشور شد. از این رو باید فکری به حال مسأله‌ی بنزین کرد تا ضمن کنترل مصرف بی رویه بنزین از قاچاق آن جلوگیری شود.
نمایندگان در پایان با ۷۰ رای موافق، ۱۲۲ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در مجلس با این پیش‌نهاد نیز مخالفت کردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با پیش‌نهاد اختصاص سهمیه‌ی بنزین به هر ایرانی مخالفت کردند.
در ادامه جلسه‌ی علنی نوبت عصر روز شنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی بند مربوط به هدف‌مندی یارانه‌ها در دستور کار مجلس قرار گرفت.
احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم پیش‌نهادی را در خصوص این بند ارایه داد؛ عضو هیأت رییسه‌ی مجلس، گفت: پیش‌نهاد بنده اختصاص سهمیه به هر ایرانی است.
در ادامه علی اصغر یوسف نژاد عضو دیگر هیأت رییسه در مخالفت با این طرح، گفت: سیاست گذاری بنزین در لایحه‌ی بودجه سالانه اشتباه است؛ دولت باید قانونی دایمی در این خصوص بنویسد.
محمدعلی وکیلی در موافقت با این پیش‌نهاد، گفت: با ادامه‌ی این روند مصرف بنزین، بنزین هدر می‌رود و منابع کشور تلف می‌شود.
در ادامه پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه در مخالفت با این پیش‌نهاد، گفت: در صورت تصویب این پیش‌نهاد منابع حاصل از هدف‌مندی قیمت بنزین باید به مردم پرداخت شود، در صورتی که سال آینده قیمت بنزین کاهش یابد به مردم چه چیزی می‌خواهید بگویید؟
وی ادامه داد: قانون بودجه یک ساله است، در سال آینده امکان تغییر این ساز و کار وجود دارد، علاوه بر این دولت محل هزینه درآمدهای حاصل از هدف‌مندی یارانه‌ها را تعیین کرده است.
وی تصریح کرد: دولت معتقد به افزایش قیمت بنزین است اما باید این درآمدها در تولید و اشتغال هزینه شود.
در پایان، محمد مهدی مفتح سخن‌گوی کمیسیون تلفیق نیز با این پیش‌نهاد مخالفت کرد.
نمایندگان با ۵۳ رای موافق، ۱۴۷ رای مخالف، ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در مجلس با این پیش‌نهاد مخالفت کردند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1229370
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
515
685
7420
1220432
10449
16017
1229370

آی‌پی شما: 3.146.37.35
امروز: جمعه، 07 ارديبهشت 1403