تغییر محتوای کتاب‌های آموزش زبان‌های خارجی

پس از تغییر محتوای کتاب‌های درسی بر اساس نظرات رهبر جمهوری اسلامی، اکنون احمد محمودزاده، معاون وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرد که «طبق دیدگاه» رهبر جمهوری اسلامی، تغییراتی در محتوای کتاب‌های درسی زبان خارجی در آموزشگاه‌های ایران نیز ایجاد می‌شود.


احمد محمودزاده در گفت‌وگو با رسانه‌ها این امر را «ساماندهی آموزشگاه‌های زبان» نام گذاشت و گفت که رهبر جمهوری اسلامی انتقادهایی درباره «محتوای کتاب‌های زبان» داشته و خواستار «بازنگری» در این کتاب‌ها شده است.
طی سال‌های گذشته تغییر محتوای کتاب‌های درسی بارها رخ‌داده و بسیار خبرساز بوده است و حتا دیدگاه سیاسی «نگاه به شرق» رهبری در کتاب‌های درسی لحاظ شده و واقعیت‌های تاریخی که به ضرر روسیه است، از کتاب‌های تاریخ دبیرستان حذف شده است.
در نمونه‌ای دیگر، در سال گذشته یک فهرست طولانی از حذفیات کتاب‌های درسی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان‌دهنده جایگزینی ادبیات حکومتی پس از انقلاب ۵۷ به‌جای ادبیات کلاسیک ایران بود.
معاون وزیر آموزش‌وپرورش تأکید کرد که به‌زودی دستوری سراسری برای اعمال تغییرات در کتاب‌های درسی زبان خارجی اعلام خواهد شد تا علاوه بر مدارس، مؤسسات و آموزشگاه‌های زبان نیز با «محتواهای جدید» کلاس‌های خود را برگزار کنند.
او با اشاره به انتقاد رهبری از محتوای کتاب‌های آموزشی افزود: «مکالمه، تصویر و یا هر چیز دیگری که ارائه می‌شود باید تماماً متناسب با فرهنگ و آداب ‌و رسوم ایرانی ‌اسلامی باشد.»
ایجاد الگوی خاص فرهنگی - آموزشی برای دانش‌آموزان، به یکی از دغدغه‌های رهبر مادام‌العمر جمهوری اسلامی تبدیل شده و وی چندین بار خواهان تغییر محتوای کتاب‌های درسی شده بود و هر بار نیز به دستور او این اتفاق رخ‌داده است.
شهریورماه سال گذشته نیز وزیر آموزش‌وپرورش بیان کرد که به دستور رهبر جمهوری اسلامی، محتوای ۲۰۰ عنوان کتاب‌درسی در سال آینده تغییر می‌کند.
زهرا پناهی روا، مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزشوپرورش جمهوری اسلامی نیز در بهمن‌ماه گذشته از تغییر محتوای کتاب‌های درسی در جهت ترویج آنچه که وی «فرهنگ ایثار و شهادت» نامید، خبر داد.
پناهی روا عنوان کرد که طی سالهای اخیر طرح مباحث فرهنگ ایثار و شهادت در کتب درسی را شروع کردهایم.
او همچنین از برنامههای بیشتر آموزشوپرورش برای تغییرات گسترده در کتاب‌های درسی خبر داد و گفت: «تا سه سال آینده که سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشوپرورش روی تغییر برنامه درسی و کتاب‌های درسی دانشآموزان کار میکند، در قسمت فرهنگ ایثار و شهادت در این کتابها، موارد جدیدی افزوده میشود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1234745
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
580
683
3299
1221950
580
15244
1234745

آی‌پی شما: 3.141.200.180
امروز: چهارشنب، 12 ارديبهشت 1403