سلفی‌هایی از نابغه گم‌شده عکاسی

ویویان مایر هنرمندی که پس از مرگ شناخته شد

ویویان مایر نابغه عکاسی خیابانی یکی از معدود هنرمندانی بود که دو سال پس از مرگش در تنهایی و بی کسی در خانه سالمندان به شهرتی عالم گیر رسید؛

شهرتی که باعث شد میلیون‌ها نفر در سراسر جهان عکس‌های او را به اشتراک بگذارند، گالری‌هایی در نقاط مختلف از آمریکا و اروپا آثار او را هه نمایش بگذارند و منتقدان از او با نام "گم‌شده تاریخ عکاسی" یاد کنند.
ویویان مایر هنرمند و عکاس و البته پرستار بچه متولد فرانسه بود که در شیکاگو به سر می‌برد و از سال 1950 تا 1970 با دوربینش در کوچه و خیابان گشت می‌زد و عکاسی می‌کرد. هیچ کس تا زمانی که او زنده بود عکسی از او ندید و استعداد و نبوغش را کشف نکرد تا این‌که در سال 2009 در تنهایی و بی کسی در یک خانه سالمندان از دنیا رفت.
در همان سال و در روزهایی که مایر در بیمارستان با مرگ دسته و پنجه نرم می‌کرد عكاسي با نام "جان مالوف" هزاران نگاتيو از عكس‌هاي او را به طور اتفاقی در یک حراجی خرید و بدون آن‌که بداند گنجینه‌ای با ارزش را تصاحب کرده آن را به خانه برد؛ این نقطه آغاز شهرت مایر بود.
مالوف چندی بعد با ظاهر کردن نگاتیوها به ارزش مجموعه پی برد و به جستجوی عکاس آن‌ها پرداخت. وی با استفاده از سرنخ‌هایی که از آگهی ترحیم مایر در روزنامه پیدا کرد به سراغ خانواده‌هایی که مایر برایشان کار می‌کرده رفت و اطلاعات خود را درباره عکاس نابغه تکمیل کرد. انتشار تعدادی از عکس‌های مایر در وب سایت "فلیکر" توجهات را به او جلب کرد. مالوف چندی بعد وب سایتی راه اندازی کرد و عکس‌های مایر را در آن به نمایش گذاشت؛ هم‌زمان نیز چند نمایشگاه از آثار او برگزار و کتابی نیز درباره آثارش منتشر کرد. ویویان مایر که در همه عمرش در گم‌نامی و تنهایی زندگی کرده بود پس از 2 سال از مرگش به شهرتی در جهان رسید که منتقدان لقب "گم‌شده تاریخ عکاسی" و بزرگ‌ترین عکاسان خیابانی آمریکا را به او نسبت دادند. آنچه در زیر می‌بینید عکس‌هایی است که مایر در خیابان‌های شیکاگو از خودش گرفته است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1232599
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
423
730
1153
1221950
13678
16017
1232599

آی‌پی شما: 3.139.62.103
امروز: دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403