یک‌سد هشتاد و نهمین شماره‌ی هفته نامه یک صفحه منتشر شد

در این شناره می‌خوانید:

احمد شاه مسعود؛ نابغه نظامی که به دنبال صلح بود


پرتره‌های فرمانده احمد شاه مسعود که کلاه سنتی معروف به «پکول» را بر سر دارد، هنوز روی دیوارهای بسیاری از شهرهای شمالی افغانستان دیده می‌شود. بیست سال از ترور او می‌گذرد و فرمانده مسعود همچنان فرمانده افسانه‌ای افغانستان و نماد ضد شوروی و ضد طالبان است.
شیوه‌ی نبردهای او تحسین بسیاری از افغان‌ها که از درگیری بی‌پایان با طالبان خسته شده بودند را برمی‌انگیخت. او به ویژه با نبوغ نظامی‌اش چهره‌ای متمایز بود، نبوغی که باعث شد پنجشیر هم در زمان اشغال خونین شوروی (۱۹۷۹-۱۹۸۹ م) و هم پس از آن در رژیم اول طالبان (۱۹۹۶-۲۰۰۱) دست نخورده باقی بماند.
در جریان اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی پیشین که حدود ۱۰ سال طول کشید، روس‌ها حدود ۱۵ هزار نفر را از دست دادند که بسیاری از این تلفات، حاصل نبرد آن‌ها با نیروهای احمد شاه مسعود در پنجشیر بود.
مردان احمدشاه مسعود هنوز نیز با افتخار از نبوغ تاکتیکی او در زمان جنگ می‌گویند و این‌که «شیر پنجشیر» در هنر کمین و جنگ فرسایشی، استاد بوده است.
هم‌رزمان او دورانی را به یاد می‌آورند که ارتش سرخ ۹ بار تلاش کرده بود تا دره پنجشیر را تصرف کند و هر بار شکست خورد؛ شکست‌های پی‌آپی که سرانجام فرماندهان روس را حاضر به مذاکره با احمد شاه مسعود و عقد توافق‌آتش بس برای مدت دو سال کرد.
این آتش‌بس به مسعود فرصت داد تا شورای نظار را که ائتلافی از گروه‌های نظامی مجاهدین افغان بود و یکی از قوی‌ترین تشکل‌های نظامی و چریکی در
برابر شوری محسوب می‌شد، تأسیس کند ...
متن کامل را در هفته نامه یک صفحه بخوانید

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1237072
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
673
2234
5626
1221950
2907
15244
1237072

آی‌پی شما: 18.217.182.45
امروز: پنج شنبه، 13 ارديبهشت 1403