اکران فیلم فراموشی برای معتادان

سینما نور و درخشان کرمان در حالی به فراموشی سپرده شدند که حالا به جای تماشاگران معتادان سالن‌های این سینماها را پر می‌کنند.


هر چند شیوع کرونا طی یک سال و نیم گذشته موجب بسته شدن در سینماهای کرمان شده و اکران فیلم‌ها را با چالش جدی مواجه کرده است اما هنر هفتم در این استان از مشکلات بنیادی‌تری رنج می‌برد.
هم اکنون در کرمان سینما شهر تماشا، مهتاب و آسیا فعال هستند و این یعنی جمعیت ۸۰۰ هزار نفری شهر کرمان فقط ۳ سینما دارد و در پسا کرونا فاصله شهر کرمان با استانداردهای موجود در این زمینه بسیار زیاد است.
طی سال‌های اخیر مسوولان کرمان با افتتاح سالن دوم سینما شهر تماشا و بازسازی سینماهای این شهر سعی کردند وضعیت را کمی سامان دهند اما سرنوشت دو سینمای قدیمی شهر کرمان یعنی سینما نور و درخشان بسیار اسفناک است.
مسوولان فقط وعده می‌دهند
سالن سینما نور آسیب کم‌تری نسبت به سینما درخشان دیده است اما گیشه‌های این سینما در نزدیکی میدان تاریخی ارگ کرمان مدت‌هاست بسته شده است، صندلی‌های سالن از جای خود خارج شده‌اند و شیشه‌ها شکسته است.
سالن از آجر ساخته شده و دیوارهای بلند این سالن در صورت بروز زمین لرزه امکان ریزش دارند. سال‌ها قبل سینما نور محل اکران آخرین فیلم‌های سینمایی روز بود و مسافران و مردم شهر کرمان به دلیل نزدیکی سینما به بازار و مکان‌های تاریخی از این سینما استقبال می‌کردند اما به تدریج از مشتری‌های سینما کاسته شده و به دلیل فرسودگی رفته رفته سینما تعطیل شد و حالا بیش از ۱۰ سال است که این سینما فراموش شده است.
هر از چند گاهی چند نفر از مسوولان به این مکان سر می‌زنند و بازدید می‌کنند و وعده‌های بسیار برای بازسازی و راه اندازی سینما می‌دهند اما در عمل هیچ اتفاقی روی نمی‌دهد.
جوانان شهر به جای نشستن روی صندلی‌های سینما حالا باید در کوچه‌ها و حجره‌های اطراف میدان ارگ در معرض آسیب‌های اجتماعی بسیار از جمله توزیع کنندگان مواد مخدر باشند.
انتظار می‌رود مسوولان در دوران کرونا برای بازسازی این سینما چاره اندیشی کنند که بعد از بازگشایی سینماها، شهر کرمان وضعیت بهتری در زمینه فعالیت سینماها داشته باشد.الآن که سینماها بسته است وقت چاره اندیشی برای برنامه ریزی پسا کروناست و نباید بعد از اتمام فرصت به فکر بازسازی سالن‌های سینما باشیم.
اما وضعیت سینما درخشان که مجاور میدان تاریخی مشتاق قرار گرفته بسیار بدتر است، این سینما به شدت آسیب دیده، و تجهیزات سالن سرقت و یا تخریب شده است، سالن بزرگ سینما نیز به مکانی برای تجمع معتادان تبدیل شده است.
دیگر حتا تابلوی این سینما نیز وجود ندارد، معتادانی که شب‌ها در این مکان اوقات خود را می‌گذارنند سقف و تجهیزات فلزی این سینما را به مرور زمان تخریب و آن‌ها را در ضایعاتی‌های شهر می‌فروشند.
جای جای دیوارها و کف و اتاق‌های سینما نشانه‌های روشن کردن آتش و دودگرفتگی مشاهده می‌شود و هیچ چشم انداز مشخصی برای بازگشایی این سینما وجود ندارد.
سینما درخشان به مکانی برای معتادان و اراذل و اوباش تبدیل شده است
برای مدتی از این سینما به عنوان انبار کسبه اطراف استفاده می‌شد اما به دلیل سرقت‌ها و فرسودگی سینما رفته رفته این مکان متروکه شد.
متأسفانه شب‌ها این مکان به محل تجمع معتادان تبدیل می‌شود و امنیت مردم هم مخدوش شده است.
میدان مشتاق تاریخی است و یکی از مکان‌های مورد توجه مسافران و گردشگران می‌باشد و حضور اراذل و اوباش و معتادان در این میدان مشکل ساز شده است.
روزها معتادها در فضای سبز میدان حضور دارند و شب‌ها در سالن این سینما می‌خوابند.
مسوولان برای حل مشکل این سینما که روزگاری یکی از بهترین سینماهای کرمان بود چاره اندیشی کنند و از وعده دادن‌های بی نتیجه دست بردارند.
کرمانی‌ها در انتظار بازسازی سینما نور
معاون عمرانی استاندار کرمان سال گذشته بود که از برگزاری جلسه حل مشکل سینما نور و درخشان سخن گفت.
آیت الهی موسوی گفت: سینما نور و درخشان از مجموعه‌های قدیمی و پتانسیل‌های فرهنگی شهر کرمان هستند که باید با توجه به سرانه پایین سینما در کرمان احیا و رفع مشکل شوند.
هر چند که بنا به گفته معاون استاندار کرمان قرار بر این بود که با همکاری ادارات فرهنگی و شهرداری کرمان این سینما در فاز بندی و برنامه مشخص احیا شود اما اکنون هیچ خبری از بازسازی سینما نیست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز  اظهارداشت: سینما نور دارای متولی است و سینما درخشان نیز متعلق به بخش خصوصی می‌باشد.
محمدرضا علی‌زاده افزود: طی سال‌های اخیر برای توسعه سینماها در شهرستان‌های کرمان اقدامات قابل توجهی انجام شده است و ۱۵ سینما در استان کرمان فعال شد که به دلیل شیوع کرونا با مشکل مواجه شدند.
وی تصریح کرد: در شهر کرمان هنوز با استانداردها فاصله داریم و برای ۸۰۰ هزار نفر جمعیت ۴ سالن سینما وجود دارد که باید برای رفع مشکلات در این زمینه همکاری لازم بین بخش خصوصی و ادارات مربوطه انجام شود.
این‌که بعد از سال‌ها فراموشی، چه زمان این دو سینمای کرمان جانی دوباره می‌گیرند؟ هنوز مشخص نیست اما آنچه که می‌توان روی آن اطمینان داشت؛ روزگار نه چندان مطلوب سینماهای شهر کرمان است، سینماهایی قدیمی با سالن‌ها و سازه‌هایی که از ساخت آن‌ها ده‌ها سال می‌گذرد وقتی در کنار وجود ده‌ها گسل فعال در شهر کرمان قرار می‌گیرند؛ یعنی این‌که باید مسوولان شهر کرمان در کوتاه مدت فکری برای توسعه زیر ساخت‌های سینما در شهر کرمان بیاندیشند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1243224
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
315
818
3742
1231446
9059
15244
1243224

آی‌پی شما: 18.220.126.5
امروز: چهارشنب، 19 ارديبهشت 1403