درگذشت محسن قاضی مراد:

بازیگری که با صدف نقش می‌زد

محسن قاضی مرادی بازیگر سینما و تلویزیون در منزلش بر اثر عوارض بیماری پارکینسون در سن ۸۰ سالگی از دنیا رفت.


محسن قاضی مرادی در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۲۰ متولد شده بود و فارغ‌التحصیل مدرسه عالی مدیریت تهران بود، او بازی در سینما را از سال ۱۳۵۱ با فیلم حسن سیاه به کارگردانی پرویز اصانلو آغاز کرد. محسن قاضی مرادی کارنامه پرباری در زمینه سینما و تلویزیون دارد که می‌توان به فیلم‌هایی چون سگ‌کشی، قطعه ناتمام، خانه‌ای روی آب، دایره زنگی و ... نام برد. همسر این هنرمند، مهوش وقاری بازیگر سینما و تلویزیون است.
محسن قاضی‌مرادی جدا از ایفای نقش‌های متفاوت در سینما و تلویزیون، با صدف‌هایی که خود گرد آورده بود، تابلوهایی متفاوت ساخت و چندین نمایشگاه برگزار کرد.
برخی بازیگران حتا با این‌که در آثار سینمایی یا تلویزیونی، نقش اصلی ندارند، اما حضورشان تعیین ‌کننده است و به فیلم و بازی‌ها، رنگ و جلای ویژه‌ای می‌بخشد. محسن قاضی‌ مرادی که ۲۵ فروردین امسال در اثر اوج گرفتن بیماری پارکینسون درگذشت، از جمله این افراد بود.
نقش‌هایی که او بازی کرد، چه در سریال‌ها و چه در فیلم‌های سینمایی، اگرچه در زمره نقش‌های اصلی به شمار نمی‌آمدند ‌اما در ساختار اثر و نیز روند کلی داستان، تأثیرگذار بودند. نقش‌هایی که عمدتاً پدر و همسری غرغرو را با رگه‌هایی از طنز، به نمایش می‌گذاشت و به همین دلیل، عمده توفیق او در عرصه بازیگری را هم باید در ایفای نقش‌های طنز جست‌وجو کرد.
او تقریباً با شاخص‌ترین کارگردانان تاریخ سینمای ایران فرصت همکاری داشت که از جمله آن‌ها بهرام بیضایی در سگ‌کشی، بهمن فرمان‌آرا در خانه‌ای روی آب، داود میرباقری (عمده سریال‌ها و فیلم معصومیت از دست رفته)،‌ منوچهر پوراحمد و ...
در واقع این تجربه او در تآتر بود که سبب شد بتواند نقش‌های متفاوتی را ایفا کند.
قاضی مرادی وقتی در میان مردم به چهره‌ای شناخته شده تبدیل شد که در سریال «همسران» (کارگردانی رسام و بیرنگ)، نقش آقای کشاورز را بازی کرد.
سریالی که در سال‌های اولیه دهه ۷۰ که تلویزیون تنها دو شبکه داشت و امکانات تفریحی و سرگرمی چندانی برای مردم ایران فراهم نبود، در زمره پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی قرار داشت.
او بعدها در سریال همسایه‌ها (‌به کارگردانی محمد حسین لطیفی) نیز چنین نقشی را ایفا کرد و البته در بسیاری از سریال‌های نوروزی نیز نقش‌هایی کلیدی و تأثیرگذار از خود بر جای گذاشت. ویژگی شخصیتی و فیگور چهره‌ او به گونه‌ای بود که عمدتاً نقش‌‌های منفی را بازی می‌کرد.
محسن قاضی مرادی، شهریور ماه ۱۳۲۱ در تهران به دنیا آمد و فارغ‌التحصیل مدرسه عالی مدیریت تهران بود. او در آموزش ‌و پرورش استخدام و در بخش انتشارات این وزارت‌خانه مشغول به کار شد. او از سال ۱۳۵۱، با بازی در فیلم حسن سیاه (پرویز اصانلو) در کنار نصرت کریمی، به عالم بازیگری وارد شد و پس از آن در بیش از ۱۰۰ فیلم و تله‌تآتر و نیز سریال تلویزیونی ایفای نقش کرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1240417
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
935
974
935
1231446
6252
15244
1240417

آی‌پی شما: 18.119.139.50
امروز: یکشنبه، 16 ارديبهشت 1403