برتران تاورنیه درگذشت

برتران تاورنیه، کارگردان فرانسوی و یکی از چهره های سرشناس سینمای این کشور طی دهه های اخیر روز پنجشنبه در سن ۷۹ سالگی چشم از جهان فروبست.


از جمله آثار مطرح برتران تاورنیه می‌توان به «یکشنبه در بیرون شهر»، «قاضی و قاتل»، «طعمه» و «ساعت ساز سن پل» اشاره کرد.
برتران تاورنیه در سالهای گذشته ریاست انستیتو لومیر را که جشنواره ای به همین نام در شهر لیون برگزار می‌کند برعهده داشت. او در سال ۱۹۸۴ برای فیلم «یکشنبه در بیرون شهر» برنده جایزه بهترین کارگردانی در جشنواره فیلم کن شده بود. وی در سال ۱۹۹۵ نیز برای فیلم «طعمه» جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین را کسب کرده بود. برگزارکنندگان جشنواره فیلم ونیز هم در سال ۲۰۱۵ با اهدای شیر طلایی این جشنواره از او برای یک عمر فعالیت هنری تقدیر کرده بودند.
خانواده این فیلمساز اعلام کردند که او در شهر کوچک سن ماکسیم در جنوب فرانسه درگذشت. برتران تاورنیه سابقه شش بار همکاری با فیلیپ نوآره، بازیگر سرشناس فرانسوی را در کارنامه داشت.
کتاب «۳۰ سال از سینمای آمریکا» که در سال ۱۹۷۰ به قلم برتران تاورنیه منتشر شد یکی از آثار مهم برای علاقه‌مندان به تاریخ سینما محسوب می‌شود. نسخه های جدید و به روزشده این کتاب بعدها به چاپ رسید. برتران تاورنیه همچنین در سال ۱۹۹۴ مجموعه ای از گفتگوهای خود با کارگردانان بزرگ آمریکایی را منتشر کرد.
او دلیل روی آوردن به فیلمسازی را «علاقه به فیلم های وسترن» ذکر کرده بود. برتران تاورنیه علاوه بر کارگردانی فعالیت های اجتماعی هم داشت؛ او از منتقدان سانسور و از مخالفان شکنجه در جریان جنگ الجزایر بود. وی همچنین از حقوق پناهجویانی که اجازه اقامت در فرانسه نداشتند دفاع می‌کرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1243195
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
286
818
3713
1231446
9030
15244
1243195

آی‌پی شما: 3.141.202.54
امروز: چهارشنب، 19 ارديبهشت 1403