برجام پنج ساله شد

افزایش قدرت چانه‌زنی در آستانه مذاکرات احتمالی

کم‌تر کسی در ژوئیه ۲۰۲۰ یعنی همین چند ماه قبل و در پنجمین سالگرد توافق هسته‌یی ایران و ۵+۱ از احتمال ادامه حیات برجام سخن می‌گفت اما حالا در پنجمین سالگرد اجرایی شدن این توافق، امیدها برای بازگشت به برجام تا حدودی افزایش یافته است.


۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ و چند ماه پس از حصول توافق هسته‌یی ایران و گروه کشورهای ۵+۱ در پایتخت اتریش، طرفین رسماً اجرایی شدن این توافق را اعلام کردند. توافقی که در چند سال اخیر فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده است و سیاس‌تمداران زیادی از به کما رفتن آن سخن به میان آوردند.
حالا در پنجمین سالگرد اجرایی شدن توافق هسته‌یی ایران، کسی که این توافق را پاره کرده بود تنها چند قدم تا در خروج فاصله دارد. دونالد ترامپ از روز ۲۰ ژانویه دیگر در کاخ سفید حضور نخواهد داشت و مردی جانشین او می‌شود که تقریباً تمام آمریکایی‌هایی که در حصول توافق هسته‌یی با ایران نقش داشته‌اند را به سر کار باز گردانده است.
جو بایدن روز شنبه ۱۶ ژانویه رسماً اعلام کرد، وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌یی با ایران به عنوان قائم مقام وزیر امور خارجه منصوب شده است و معاون آنتونی بلینکنی خواهد بود که از او به عنوان یکی از معماران آمریکایی توافق با ایران یاد می‌کنند.
بایدن هم‌چنین ویلیام برنز را برای ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا معرفی کرده است. کسی که مسوولیت هدایت مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در عمان را بر عهده داشت.
نگرانی اروپایی از تولید اورانیوم فلزی، بی‌تفاوتی ایران
این اتفاقات در حالی در واشنگتن در حال رخ دادن است که اقدامات ایران هر روز با انتقادهای بیش‌تری از سوی کشورهای اروپایی هم‌راه می‌شود. روز شنبه ۱۶ ژانویه سه کشور تروئيکای اروپایی در بیانیه‌یی از تولید اورانیوم فلزی توسط ایران ابراز نگرانی کردند و از تهران خواستند هرچه سریع‌تر به تعهدات در برجام بازگردد.
بیانیه بریتانیا، فرانسه و آلمان در واکنش به اقدام ایران در راستای تولید اورانیوم فلزی با استفاده از اورانیوم طبیعی صورت گرفته است. ایران می‌گوید پیش‌تر این موضوع را به اطلاع آژانس رسانده است و این اقدامات در راستای فعالیت‌های تحقیق و توسعه برای طراحی نوع ارتقا یافته سوخت یک رآکتور تحقیقاتی در تهران صورت می‌گیرد.
این در حالی‌ست که کشورهای اروپایی اقدام‌های ایران را غیرسازنده می‌دانند. تروئیکای اروپایی در بیانیه روز شنبه خود تأکید می‌کند: « ایران بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک متعهد است که به مدت ۱۵ سال درگیر تولید اورانیوم فلزی و فعالیت‌های تحقیق و توسعه در این زمینه نشود.»
افزایش قدرت چانه‌زنی در آستانه مذاکرات احتمالی
در سوی مقابل ناظران سیاسی در ایران بر این باورند پس از تجربیات سال‌های اخیر به ویژه پس از خروج ترامپ از برجام، این ایالات متحده آمریکا است که طرف اصلی ایران خواهد بود، نه اتحادیه اروپا.
در همین زمینه با توجه به وعده‌های جو بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌یی با ایران، (البته به شرط بازگشت ایران به تعهدات خود در برجام)، به نظر می‌رسد ایران تلاش دارد کارت‌های بازی خود را برای فردای احتمالی مذاکرات افزایش دهد. از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درسد و شدت بخشیدن یک‌باره کاهش محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌یی ایران در همین چارچوب تحلیل و ارزیابی می‌شود. به عبارت دیگر ایران این تصویر را در ذهن دارد با توجه به حجم گسترده‌یی از تحریم‌هایی که در ۴ سال اخیر از سوی دونالد ترامپ علیه ایران فعال شده است، اگر بخواهد پای میز مذاکره با دولت بایدن جایگاه نسبتاً برابرتری داشته باشد، باید فضای مانور بیش‌تری در اختیار داشته باشد و قدرت چانه‌زنی خود را افزایش دهد. این فضای مانور و قدرت چانه‌زنی از دید رهبران ایران احتمالاً می‌تواند با سرعت بخشیدن یکباره به روند پیش‌رفت برنامه هسته‌یی حاصل شود.
از سوی دیگر رهبران ایران در هفته‌های اخیر هشدار داده‌اند تا زمانی که تحریم‌های اصلی آمریکا علیه تهران لغو نشود، ایران هم به تعهدات برجامی خود باز نخواهد گشت. برخی از شخصیت‌های سیاسی اصول‌گرا در ایران ابراز نگرانی کرده‌اند که دولت جو بایدن تلاش خواهد کرد با کنار گذاشتن تحریم‌های کم اهمیت‌تر ایران را به اجرای دوباره تعهدات در برجام تشویق کند و از این طریق تحریم‌های اساسی‌تر هم‌چون نفتی و بانکی را فعال نگه دارد.
مجموعه این شرایط و البته تقویت عنصر «بی‌اعتمادی» که در ۴ سال اخیر بیش از همیشه بر نگاه ایران به ایالات متحده سایه افکنده است، چشم‌انداز پیش‌رو برای احیای توافقی که چند سالی است با تنفس مصنوعی ادامه حیات می‌دهد را دشوارتر کرده است.
با این وجود احتمالاً کم‌تر ناظر سیاسی با این انگاره مخالف باشد که در پنجمین سالگرد اجرایی شدن برجام، امیدها برای باقی ماندن توافقی جهانی بر سر برنامه هسته‌یی ایران بسیار بیش‌تر از چهارمین سالگرد آن است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1240034
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
552
974
552
1231446
5869
15244
1240034

آی‌پی شما: 18.223.172.224
امروز: یکشنبه، 16 ارديبهشت 1403