آژانس غنی‌سازی ۲۰ درسدی اورانیوم را تأیید کرد

با پای‌بندی طرفین اقدامات ایران برگشت‌پذیر است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه تأیید کرد که ایران فرایند غنی‌سازی ۲۰ درسدی اورانیوم را در سایت زیرزمینی فردو آغاز کرده است.


خبرگزاری فرانسه شامگاه دوشنبه با انتشار گزارشی در این خصوص اعلام کرد: فرایند تولید اورانیوم غنی‌سازی شده با خلوص ۲۰ درسدی به تأیید آژانس
بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است.
بر اساس این گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌یی که نسخه‌یی از آن به دست فرانس پرس رسیده است اعلام کرد که ایران فرایند استفاده از ۶ آبشار جدید سانتریفیوژ برای غنی سازی ۲۰ درسدی ذخایر اورانیوم‌‌ از پیش غنی‌سازی شده در غلظت ۴.۱ درسدی را آغاز کرده است.
آژانس ابتدای ماه جاری م نیز از تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص بیست درسدی خبر داده بود.
این اقدام ایران که از سوی تحلیل‌گران به عنوان نقض کامل تعهدات برجامی توصیف شده است در پی مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی موسوم به «اقدام راه‌بردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» صورت می‌گیرد که دولت را مکلف می‌سازد در راستای مقابله با تحریم‌ها، غنی‌سازی ۲۰ درسدی اورانیوم را در دستور کار خود قرار دهد.
این مصوبه هم‌چنین سازمان انرژی اتمی ایران را مکلف می‌کند تا از سانتریفیوژهای پیش‌رفته نسل ۶ برای غنی سازی اورانیوم استفاده کند؛ امری که در مغایرت کامل با مفاد توافق هسته‌یی سال ۲۰۱۵ ایران با قدرت‌های خارجی ارزیابی شده است.
آغاز فرایند غنی‌سازی ۲۰ درسدی اورانیوم توسط ایران در حالی رسماً از سوی تهران اعلام شد که اتحادیه اروپا روز دوشنبه در واکنشی به این موضوع آن را نشانه خروج ایران از تعهدات برجامی دانست و اعلام کرد برای هر اقدام منتظر تأیید این فرایند از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌ماند.
گفتنی است که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه روز دوشنبه با انتشار توییتی اعلام کرد: بر اساس مصوبه پارلمان غنی سازی ۲۰ درسدی اورانیوم را از سر گرفته است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع‌رسانی به شکل مقتضی در جریان این مسأله قرار گرفته است.
وزیر خارجه ایران تأکید کرد که این اقدامات جبرانی و در راستای بند ۳۶ برجام است که پس از عدم پایبندی چند عضو توافق هسته‌یی وین به تعهداتشان اجرایی شده است.
ظریف در عین حال تأکید کرد: در صورت پای‌بندی همه طرف‌های به تعهدات داده شده ذیل برجام اقدامات ایران برگشت‌پذیر خواهد بود.
از سوی دیگر کاظم غریب آبادی، نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین المللی در وین نیز روز دوشنبه ضمن اشاره به تأیید آغاز فرایند غنی سازی ۲۰ درسدی اورانیوم از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد «این اقدام به دنبال نامه مورخ ۱۱ دی ماه ایران به آژانس صورت گرفته است.»
غریب آبادی با اشاره به محتوی گزارشی که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این خصوص برای کلیه اعضا فرستاده،‌ یاد آور شد: «در این گزارش آمده است که بازرسان آژانس مهر و موم یک سیلندر ۱۳۷.۲ کیلوگرمی اورانیوم ۴.۱ درسد را برداشته و این سیلندر به خط تولید وصل و تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درسد از سوی ایران آغاز شد.»
ایران پس از کاهش تعهدات برجامی همواره از سوی کشورهای اروپایی باقی‌مانده در توافق هسته‌یی وین به دلیل نقض مفاد این توافقنامه مورد انتقاد قرار گرفته است.
این در حالی‌ست که تهران طرف‌های اروپایی را به ناتوانی در عمل به عهدات‌شان پس از خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام متهم کرده و تأکید دارد به دلیل محقق نشدن امتیاز‌های تجاری پیش بینی شده زیر سایه تحریم‌های یکجانبه واشنگتن، بر اساس مفاد برجام از تعهدات پیشین فاصله گرفته است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1239743
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
261
974
261
1231446
5578
15244
1239743

آی‌پی شما: 3.141.244.201
امروز: یکشنبه، 16 ارديبهشت 1403