عصری با احمد محمود

احمد اعطا؛ هم‌سایه‌یی در مدار صفر درجه

احمد اعطا با نام ادبی احمد محمود زاده ۴ دی ۱۳۱۰، اهواز و درگذشته ۱۲ مهر ۱۳۸۱، تهران، نویسنده‌ی معاصر ایرانی بود.

او را پیرو مکتب رآلیسم اجتماعی می‌دانند. معروف‌ترین رمان او، همسایه‌ها، در زمره‌ی آثار برجسته‌ی ادبیات معاصر ایران شمرده می‌شود.
در سال ۱۳۳۳ نخستین داستان کوتاه به نام صب می‌شه در مجله امید ایران منتشر شد و در سال ۱۳۳۸ توانست اولین مجموعه داستان به نام مول را با سرمایه شخصی به چاپ رساند.
محمود در ۴ دی ۱۳۱۰ در شهر اهواز از پدر و مادری دزفولی الاصل به دنیا آمد و شاید به همین دلیل بیش‌تر خود را دزفولی می‌دانست. در برخی از آثارش چون همسایه‌ها و مدار صفر درجه واژه‌ها و جملاتی به گویش دزفولی به چشم می‌خورد.
او خود می‌گوید: بعد از انقلاب به اصرار خودم بازخرید شدم و خانه ‌نشین شدم تا شاید به درد درمان ‌ناپذیری که همه عمر با من بود - و هست - سامان بدهم. دیر بود اما چاره نبود.
قرار بود در جشنواره بیست سال ادبیات داستانی در ایران که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۷۶ برگزار کرد، جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران به کتاب مدار صفر درجه احمد محمود اختصاص یابد اما به‌ دلایلی این جایزه اهدا نشد!
احمد محمود را پیش‌آهنگ نحله‌ی داستان ‌نویسی جنوب ایران می‌دانند. محمود از داستان ‌نویسانی است که قصّه‌ی جنوب را ماندگار کرد.
احمد محمود در اواخر عمر دچار بیماری تنگی نفس شد و این بیماری در سال ۱۳۸۰ یک بار او را به بیمارستان کشاند. در اول مهر ماه ۱۳۸۱ بار دیگر حال او به وخامت گرایید و پس از انتقال به بیمارستان و بستری شدن، در روز جمعه ۱۲ مهر سال ۱۳۸۱ به دنبال یک دوره‌ی بیماری ریوی در بیمارستان مهراد در تهران درگذشت و در امام‌زاده طاهر کرج به خاک سپرده شد.
چهارشنبه ۳ دی ماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۸ نشست عصری با احمد محمود با مجری‌گری سحر شریفی در کتاب سرای یک صفحه برگزار می‌شود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1239487
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
5
974
5
1231446
5322
15244
1239487

آی‌پی شما: 3.135.219.166
امروز: یکشنبه، 16 ارديبهشت 1403