عصری با اردشیر همتی

اردشیر؛ بنیان‌گذار نخستین باشگاه ورزشی کرمان

اردشیر همتی در سال ۱۲۷۵ خ دیده به جهان گشود. نام پدرش خسرو و مادرش سرور بود. تحصیلات خود را با شرایط زمان خود فراگرفت و در اوج جوانی به شهرستان بم براي کسب و کار و تجارت رفت.


وی در سال ۱۳۰۵ با گوهر بهرام ریيسی، فرزند ریيس بهرام و گلستان شیرزاد ریيسی ازدواج کرد.
پس از گذشت چند سال و از آن‌جايي كه این زوج جوان از نعمت فرزند برخوردار نشدند، اردشیر همتی و همسرش، بر‌آن شدند که به‌ جای فرزند، از خود نام نیک بر جای گذارند و در همین راستا، نخست، هزینه‌ي تحصیل چند تن از بچه‌های پرورشگاه کرمان را می‌پرداخت.
در سال ۱۳۳۶ کودکستان اردشیر همتی در کرمان را گشود كه سالیان سال با پشتي‌باني این زن و شوهر و با پرسنلي که بيش‌تر از هم‌کیشان بودند، اداره می‌شد.
هم‌اكنون اين كودكستان با نام دبستان اردشیر همتی در اجاره‌ي اداره کل آموزش و پرورش کرمان است.
در سال ۱۳۴۳ با سرمایه‌ي ارباب اردشیر همتی نخستين سالن سرپوشیده‌ي ورزشی کرمان با نام «باشگاه اردشیر همتی» بر روی زمین موقوفه‌ي انجمن زرتشتیان کرمان گشايش يافت و هم‌اكنون نيز با همان نام در اختیار انجمن زرتشتیان کرمان براي بهره‌مندي هم‌کیشان در حال كار است.
گشايش بنياد خیریه‌ي اردشیر همتی در سال ۱۳۴۸ از دیگر كارهاي وی بود.
در سال ۱۳۵۶، ساختمان درمانگاه اردشیر همتی در خیابان احمدی کرمان را به جنبش ملی نیکوکاری واگذار کرد که هم‌اكنون به نام درمانگاه اردشیر همتی در اختیار معاونت درمان و بهداشت آموزش پزشکی کرمان است.
در سال ۱۳۶۵ با گشايش نخستين خوابگاه دانش‌جویی در کرمان، در منزل شخصی خود با تجهیزات و امکانات رفاهی برای دانش‌جویان زرتشتی که از شهرهای دیگر به کرمان می‌آمدند، اولین قدم را در راه آسان‌تر كردن درس خواندن جوانان زرتشتي در كرمان برداشت.
تكيه ‌كلام ارباب اردشير همتي که از روزگار تجارت در کاروان‌سرای هندوها در کرمان به يادگار داشت، همواره اين بود می‌میرم و می‌ماند.
اردشير همتي در ۲۴ شهریورماه ۱۳۶۹ در کرمان پس از به جای گذاشتن کوله باری از خیراندیشی و نیکوکاری دیده از جهان فروبست.
عصر چهارشنبه ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۸، کتاب‌سرای یک صفحه، خیابان آبنوس، نبش آبنوس ۱۴ با مجری‌گری سحر شریفی

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1242441
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
350
1433
2959
1231446
8276
15244
1242441

آی‌پی شما: 3.137.178.133
امروز: سه شنبه، 18 ارديبهشت 1403