قصه کودکان کار ایران بر پرده‌ی جشنواره‌ی ونیز

خورشید، تازه‌ترین ساخته‌ی مجید مجیدی،‌ کارگردان نامدار ایرانی در جشنواره‌ی ونیز ایتالیا روی پرده رفت و با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد.


خورشید داستان کودکان کار را در ایران روایت می‌کند. علی و دوستانش ناگزیرند برای درآوردن خرج خانواده سخت کار کنند و گاه کلکی سوار می‌کنند تا پول ناچیزی به‌جیب بزنند اما ماجرا از آن‌جا پیچیده می‌شود که این نوجوانان برای عملی کردن نقشه‌ پولدار شدن‌شان ناچار می‌شوند در مدرسه‌ی خورشید ثبت نام کنند، مدرسه‌یی که مخصوص آموزش کودکان خیابان است.
به ‌نوشته‌ی خبرگزاری فرانسه، این فیلم که با عنوان «بچه‌های خورشید» در جشنواره‌ی ونیز به نمایش درآمده است، موفق می‌شود بی‌آن‌که فقط راوی بدبختی‌های کودکان کار باشد، تصویری روشن از آن‌ها در ایران ترسیم کند و بر حقوق انسانی آن‌ها انگشت بگذارد.
کارگردان فیلم خود در گفت‌وگویی در حاشیه‌ی جشنواره با اشاره به این‌که امروز ۱۵۲ میلیون کودک و نوجوان در جهان کار می‌کنند، تأکید می‌کند که فیلم اثری برای مقابله با این معضل اجتماعی است که نه تنها ایران بلکه دنیا را گرفتار کرده است.
مجیدی که با فیلم بچه‌های آسمان، با موضوع دغدغه‌های نوجوانی از طبقه‌ی فرودست، نامزد دریافت اسکار شد، معتقد است نمی‌توان امیدوار بود که با تحولات سیاسی و اقتصادی تغییری اساسی در وضعیت این کودکان پدید بیاید اما می‌توان به این‌ها کمک کرد تا صدای خود را در جامعه پیدا کنند.
علی نصیریان،‌ طناز طباطبایی و جواد عزتی از جمله بازیگران نامداری هستند که در کنار نوجوانان نابازیگر این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند.
فیلم خورشید که برای بردن شیر طلایی هفتادوهفتمین جشنواره‌ی فیلم ونیز در بخش مسابقه این جشنواره حضور دارد، پیش از این جایزه‌ی بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه را از سی‌هشتمین جشنواره‌ی فیلم فجر دریافت کرده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1244337
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
303
129
552
1239482
10172
15244
1244337

آی‌پی شما: 3.135.183.221
امروز: سه شنبه، 25 ارديبهشت 1403