کرونا و دغدغه‌های آموزشی در کرمان

سال تحصیلی با «شاد» آغاز می‌شود

در حالی سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریور ماه جاری آغاز می‌شود که آموزش‌ها باید زیر سایه کرونا پی‌گیری شود و مسوولان مربوطه برای این شرایط سه سناریو متفاوت تعریف کرده‌اند.


ماه‌هاست که شیوع ویروس‌کرونا تمامی ابعاد زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است و بر فعالیت‌های روزمره سایه انداخته است، از سلامت و اقتصاد گرفته تا مسایل اجتماعی و ... متأثر از شیوع این ویروس منحوس شده‌اند.
در حالی کم کم به روزهای بازگشایی مدارس نزدیک می‌شویم که امسال به علت اپیدمی کرونا نحوه فعالیت مدارس در هاله‌یی از ابهام قرار دارد و هنوز به صورت دقیق مشخص نیست که دانش آموزان مانند هر سال باید با حضور در کلاس‌های درس و رو در روی معلمان به کسب علم و دانش بپردازند یا این‌که مانند ماه‌های پایانی سال تحصیلی گذشته از پشت گوشی‌های هوشمند سعی در برقراری ارتباط با معلمان داشته باشند.
این در حالی‌ست که والدین دانش آموزان ضمن این‌که به دلیل دغدغه‌یی که برای سلامت فرزندان دارند، رغبتی حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس ندارند اما نگران نحوه آموزش و یادگیری فرزندان هم هستند. البته باید در نظر داشت این دغدغه برای خانواده‌هایی که توان مالی بالایی نداشته و نمی‌توانند گوشی هوشمند در اختیار فرزندان قرار دهند رنگ و بویی دیگر داشته و مشکلات بیش‌تر و جدی‌تری متوجه آن‌هاست.
بر اساس آخرین تصمیمات قرار است مدارس از ۱۵ شهریور ماه بازگشایی شود اما هم‌چنان بسیاری از ابعاد آموزش در شرایط کرونا به صورت واضح مشخص نیست.
تعریف ۳ سناریو برای آموزش در شرایط کرونایی
معاون آموزش متوسط اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان پیش از ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران در این خصوص گفت: در شرایط بحران کرونا در حال برنامه ریزی هستیم تا سال تحصیلی بدون وقفه آغاز شود ضمن این‌که به دنبال پوشش کامل افراد لازم التحصیل هستیم تا هیچ فردی از تحصیل محروم نباشد.
سید محمد حبیب‌الهی ادامه داد: در شرایط کنونی دو اصل کلی «تضمین سلامت و بهداشت جسمانی و روانی دانش آموزان» و «ارائه برنامه‌های درسی طبق جدول مصوب دروس» در دستور کار قرار دارد.
وی استفاده از فن‌آوری‌های نوین برای استمرار آموزش در طول سال تحصیل را مورد تأکید قرار داد و گفت: سه سناریو برای سال تحصیلی جدید در شرایط کنونی پیش بینی کرده‌ایم.
حبیب الهی با بیان این‌که تمامی تصمیمات آموزش و پرورش استان در خصوص بازگشایی مدارس تابع تصمیمات ستاد استانی کروناست، افزود: در سناریوی اول؛ در صورتی که در وضعیت سفید قرار بگیریم و ستاد اجازه بازگشایی مدارس را بدهد برنامه‌های آموزشی طبق روال عادی سال‌های گذشته اجرا می‌شود.
البته در زمینه قواعد بهداشتی نسبت به سال‌های گذشته تفاوت‌هایی را قائل شده‌ایم و حتماً باید فاصله گذاری‌ها رعایت شود.
وی با اشاره به این‌که در آستانه فصل پاییز و زمستان قرار داریم و حساسیت‌ها در خصوص سلامت دانش آموزان بیش‌تر است، گفت: مدارس در مناطق زرد با رعایت تراکم جمعیتی کلاس می‌توانند فعالیت حضوری داشته باشد.
معاون آموزش متوسط اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان در توضیح وضعیت زرد بیان کرد: کلاس‌ها در مدارس فاقد تراکم جمعیتی و دارای امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی، همه روزه به صورت حضوری دایر می‌شود.
وی ادامه داد: در مدارسی که جمعیت کلاس‌ها زیاد است و امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی وجود ندارد، دانش آموزان به دو گروه تقسیم می‌شوند.
دانش آموزان در سناریوی زرد فقط دو روز آموزش حضوری دارند به گونه‌یی که گروه اول روزهای «شنبه و دوشنبه» و گروه دوم روزهای «یک‌شنبه و سه شنبه» در مدرسه حضور پیدا می‌کنند.
حبیب الهی گفت: در این سناریو در دوره‌های ابتدایی و متوسطه اول، یک روز آموزش غیر حضوری در روز چهارشنبه پیش بینی شده است و در دوره متوسطه نظری و فنی حرفه‌یی و کار و دانش روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه برای آموزش غیرحضوری در نظر گرفته شده است.
وی آموزش‌ها در مناطق دارای وضعیت قرمز را به صورت غیرحضوری و در بستری فضای مجازی دانست و افزود: برای دانش آموزانی که دست‌رسی به اینترنت و ابزارهای هوشمند دارند بحث آموزش مجازی پی‌گیری می‌شود و دانش آموزانی که از این امکانات بهره‌مند نیستند از بسته‌های یادگیری برای بحث آموزش استفاده می‌شود.
معاون آموزش متوسط اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان به نقش مهم والدین در زمینه آموزش مجازی اشاره و تصریح کرد: با توجه به این‌که آموزش‌ها در وضعیت قرمز ۱۰۰ درسد و در وضعیت زرد ۵۰ درسد به صورت غیرحضوری است می‌طلبد خانواده‌ها هم‌کاری بیش‌تری با معلمان داشته باشند تا فرآیند یادگیری استمرار پیدا کند.
رونمایی از شبکه «شاد» تکمیل شده تا پایان هفته
وی اظهار کرد: شبکه دانش آموزی «شاد» طی سال گذشته در حالی رونمایی شد که همه‌ی ظرفیت‌های آن کامل نبود اما با پی گیری‌های وزیر آموزش و پرورش ظرفیت‌های این شبکه تکمیل شده است و تا پایان هفته جاری نسخه آزمایشی آن رونمایی می‌شود.
حبیب الهی بیان کرد: روز بازگشایی مدارس (۱۵ شهریور) از نسخه جدید شبکه شاد استفاده می‌شود هم‌چنین رای‌زنی‌هایی با وزارت ارتباطات در زمینه اینترنت رایگان و هزینه‌های مربوطه انجام شده است که به عنوان یک بسته در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد.
وی با تأکید بر این‌که هیچ آموزشی جای‌گزین آموزش حضوری نیست، افزود: در شرایط کنونی برای تأمین سلامتی دانش آموزان و تداوم آموزش راهی جز استفاده از فن‌آوری‌ها نوین نداریم و آسیب‌های این راه را باید کنترل کرده و کاهش دهیم.
حبیب الهی گفت: نقاطی از استان کرمان فاقد پوشش اینترنت هستند یا زیرساخت‌ها در برخی خانواده‌ها برای آموزش مجازی وجود ندارد و به عنوان مثال گوشی هوشمند یا اینترنت ندارند؛ برای این دسته از دانش آموزان مدرسه تلویزیونی، بسته‌های یادگیری و ارتباط معلم در نظر گرفته شده است.
برخورد با مدارسی که شهریه اضافه دریافت می‌کنند
وی در خصوص دریافت شهریه در مدارس عنوان کرد: مدارس غیردولتی شهریه مصوبی دارند، هزینه‌های مدرسه در شرایط آموزش مجازی هم‌چنان وجود دارد و آموزش در حال انجام است.
حبیب الهی گفت: مدارس همه روزه باز هستند و حتا اگر در وضعیت قرمز هم قرار بگیریم کادر اجرایی در مدرسه حضور دارند و برای رهبری فعالیت‌های آموزشی و پرورشی فعالیت می‌کنند.
وی با اشاره به این‌که مدارس غیردولتی و برخی مدارس دولتی مثل تیزهوشان و شاهد شهریه مصوب دارند، افزود: در مدارس هیأت امنایی خدمات ویژه‌یی ارائه می‌شود که بر اساس آن شهریه مربوطه با پیش‌نهاد هیأت امنا در شورای آموزش و پرورش مصوب می‌شود.
حبیب الهی ادامه داد: والدین در مدارس هیأت امنایی بر حسب اختیار می‌توانند از خدمات فوق برنامه استفاده کرده و شهریه را پرداخت کنند و الزامی در این خصوص وجود ندارد.
وی بیان کرد: آموزش پرورش در بخش ارزیابی عمل‌کرد آمادگی دارد با موارد دریافت شهریه اضافه برخورد کند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1244286
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
252
129
501
1239482
10121
15244
1244286

آی‌پی شما: 3.141.197.212
امروز: سه شنبه، 25 ارديبهشت 1403