گل آقا؛ معلم طناز

عصری با کیومرس صابریِ فومنی برگزار می‌شود

کیومرس صابریِ فومنی زاده‌ی ۷ شهریور ۱۳۲۰ و در گذشته ۱۱ اردی‌بهشت ۱۳۸۳ خ، ناموَر به گُل‌آقا، پایه‌گذارِ مؤسسه‌ی گُل‌آقا، نویسنده، طنزنویس و معلم ایرانی بود.


او با کار خود، میزان تحمل مسوولان حکومتی ایرانِ پس از انقلاب را تا حدّی بالا برد، به‌گونه‌یی که اگر طنزِ او فقط گزنده بود تا این اندازه تأثیرگذار نمی‌بود.
وی در صومعه‌سرا که در آن زمان یکی از روستاهای بخش کسما و از توابع شهرستان فومن به‌ شمار می‌رفت در شمال ایران به دنیا آمد. تولد وی هم‌زمان با هجوم نیروهای اتحاد جماهیر شوروی به ایران در خلال جنگ جهانی دوم بود. پدرش که اصالتاً اهل رشت و کارمند وزارت دارایی بود در سال ۱۳۲۱ خ از اداره‌ی دارایی صومعه‌سرا به اداره داراییِ فومن منتقل شد و چند ماه بعد در همان شهر درگذشت.
او از دانشگاه تهران فوق لیسانس ادبیات تطبیقی داشت و به معلمی زبان و ادبیات فارسی در دبیرستان‌های تهران از جمله دبیرستان صفوی و دبیرستان دکتر هشترودی مشغول بود. هم‌زمان در مجله توفیق فعالیت می‌کرد و معاونت سردبیری این مجله را بر عهده داشت که با توقیف شدن توفیق فعالیت وی نیز در آن نشریه به پایان رسید.
صابری پس از انقلاب در دولت موقت مهندس مهدی بازرگان به عنوان مدیر کل بازرگانی وزارت آموزش و پرورش مشغول به کار شد و با تشکیل اولین دولت، به عنوان مشاور فرهنگی نخست‌وزیر شهید محمد علی رجایی به کار مشغول شد.
عصری با کیومرس صابریِ فومنی در کتاب‌سرای یک صفحه در تاریخ چهارشنبه ۱۵ امرداد ماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۸، واقع در خیایبان آبنوس، جنب فضای سبز، نبش آبنوس ۱۴ با سخن‌رانی منصور میرحسینی، محمد برشان، ایوب حمزه، رضا حقانیت، بهادر میرحسینی و ... با مجری‌گری سحر شریفی برگزار می‌شود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1244193
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
159
129
408
1239482
10028
15244
1244193

آی‌پی شما: 3.140.255.27
امروز: سه شنبه، 25 ارديبهشت 1403