یک‌سد و شصت و یکمین شماره‌ی هفته نامه‌ی یک صفحه منتشر شد

در این شماره می‌خوانید:

بحران جهش نرخ ارز یا سقوط آزاد ارزش پول ملی

 

بحران جهش نرخ ارز در ایران یا بحران ارزی در ایران به روند سقوط آزاد ارزش پول ملی ایران در برابر ارزهای جهانی گفته می‌شود که از ماه‌های آغازین سال ۱۳۹۰ آغاز شد و در مهر ماه ۱۳۹۱ به نخستین و در بهمن ماه ۱۳۹۱ به دومین اوج خود رسید. در طول ۵. ۱ سال ۸۹ تا ۹۰ بیش از ۲۰ میلیارد دلار پول از منابع کشور ایران به عده‌یی برای مداخله در بازار ارز پرداخت شد که براساس خبرهای منتشر شده در سال ۱۳۹۳ اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری ایران قول و وعده‌ی رسیدگی به این پرداخت‌های سال‌های ۸۹ تا ۹۰ را داد.
ایران پس از کرونا کجا می‌رود؟
فرزاد مرادی / تحلیل‌گر سیاسی
با شیوع ویروس کرونا در جهان و ایران، بررسی و تحلیل تبعات آن در محافل سیاسی ادامه دارد و متفکران هر جامعه متناسب با شرایط کشور خویش بدان می‌پردازند. طبیعی است که پس از هر فاجعه جستجو برای یافتن پاسخ‌ها آغاز می‌شود، پاسخ به پرسش‌هایی نظیر آن که اتفاق چگونه روی داده است و پس از آن چه خواهد شد؛ برای جلوگیری و پیشگیری چه باید کرد و مسوول کیست؟
هر بحرانی سیستم‌های داخلی و بین المللی، ساختارها، هنجارها و نهادهای آن را متأثر از مؤلفه‌های ویژه خود می‌کند.

پیچیدگی‌های جهان چنان شده است که دیگر لزوماً جنگ‌ها و نهادهای بین‌المللی چون سازمان ملل نیستند که اثرگذار باشند، بلکه بازی‌گرانی متنوع جهان داخلی و پیرامونی را به خود جلب می‌کنند؛ بازی‌گرانی غیردولتی که حملات ۱۱ سپتامبر را شکل دادند، جریان داعش و حالا کرونا که زاییده از غیر اراده انسان‌های عادی ولی ترسناک و مرگ‌بار برای آن‌ها بدان حد که همه‌ی آدمیان کره خاکی را در گیر خود کرده است.
بیژن الهی به دنبال دست‌آوردی نو برای ادبیات فارسی
بیژن الهی شیرازی زاده‌ی ۱۶ تیر ۱۳۲۴ و درگذشته‌ی ۹ آذر ۱۳۸۹ در تهران شاعر، مترجم و نقاش ایرانی بود. او از شاعران شعر موج نو و شعر دیگر بود.
بیژن الهی در تیر ماه ۱۳۲۴ در چهارراه حسن‌آباد به دنیا آمد. او تنها فرزند خانواده‌یی متمول بود که از پدری شیرازی و مادری تبریزی، در تهران متولد شد.
دوره اول متوسطه را در دبیرستان البرز گذرانید. بعد از نقل مکان از خیابان استخر به منزل دیگری در خیابان شیرکوه زعفرانیه، به دبیرستان شاپور در محله تجریش رفت و در آن‌جا در رشته ریاضی تحصیل کرد. در سال‌های نوجوانی ذوقی در نقاشی نشان داد و با شرکت در انجمن‌های هنری، نقاشی را پی گرفت.
هنر نوگرا و معاصر ایران
هنرهای نوگرا آثاری هستند که از نیمه‌ی دوم سده‌ی ۱۹ م به این سوی و در پی شکل گرفتن جریان‌های هنری نوآور در اروپا و ایالات متحده پدید آمدند. این آثار و مکتب‌های فکری مرتبط با آن‌ها باعث ایجاد دگرگونی‌هایی در هنرهای تجسمی ایران از دهه‌ی ۱۹۴۰ م به بعد شدند که دامنه‌ی تأثیراتش به هنرهای نمایشی هم کشیده شد. تمرکز اصلی این نوشتار - مطابق سنت رایج در منابعِ تاریخ هنر - بر هنرهای تجسمی و گرایش‌های نوینِ برآمده از آن‌هاست.
پراید خودرویی آشنا
علی رضا برشان
پراید خودرویی که همه‌ی ما ایرانیان با آن آشنایی داریم. حال که خبرهایی مبنی بر توقف تولید این خودرو تا پایان تیر ماه امسال به گوش می‌رسد بد نیست مروری به تاریخچه آن در کشور‌های مختلف طی ۳۰ سال گذشته داشته باشیم.
در واقع همان‌طور که در بحث بررسی تاریخچه فورد موستانگ هم گفتیم بحران انرژی که در آمریکا در سال ۱۹۷۹ رخ داد تأثیر کاملاً مستقیمی بر صنعت خودروسازی این کشور گذاشت و در واقع می‌توان گفت سبک طراحی و تولیدات کارخانه‌های آمریکایی دچار تغییر شد و تا حدودی می‌توان طراحی و ساخت پراید را حاصل همین موضوع دانست. آغاز تولید نسل اول خودروی پراید در سال ۱۹۸۶ بود این خودور با سفارش شرکت فورد در کارخانه مزدا ژاپن طراحی و ساخته شد که نام اصلی مزدا۱۲۱ بود و در آمریکای شمالی با نام فورد فستیوا نیز شناخته می‌شد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1245543
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
136
106
136
1243785
11378
15244
1245543

آی‌پی شما: 3.17.134.216
امروز: یکشنبه، 30 ارديبهشت 1403