عصری با غزاله علی‌زاده برگزار شد

عزاله علی زاده عنصری از تجدد ادبی

فاطمه یا بعدها غزاله علی‌زاده زاده بهمن ۱۳۲۷ و درگذشته ۲۱ اردی‌بهشت ۱۳۷۵، نویسنده ایرانی بود که از آثار مشهور او رمان دوجلدی خانه ادریسی‌ها است.

این کتاب بعدها در یک جلد ادغام و منتشر شد. او کار ادبی خود را از دهه ۴۰ خ و با انتشار داستان‌های کوتاه در مشهد آغاز کرد. وی دو بار ازدواج کرد. بار نخست با بیژن الهی که حاصل آن یک دختر به نام سلما است و بار دیگر با محمدرضا نظام شهیدی. وی هم‌چنین دو دختر که از بازماندگان زلزله سال ۱۳۴۱ بوئین زهرا بودند را به فرزندی پذیرفت.
او در ۲۱ اردی‌بهشت سال ۱۳۷۵، در روستای جواهرده رامسر، با حلق آویز کردن خود دست به خودکشی زد.
عصری با غزاله علی‌زاده در کتاب سرای یک صفحه در تاریخ ۲۵ تیر ماه ۱۳۹۹ با سخن‌رانی نوابه میرحسینی که به دلیل کسالت و غیبت منصور میرحسینی حضور نداشت و متنی را به نیابت از طرف وی خواند. سپس محمد برشان نیز به معرفی آثار و تأثیرات غزاله علی‌زاده صحبت کرد. سپس بهادر میرحسینی با موضوع تحولات فکری و تأثیر اجتماعی وی سخن‌رانی کرد. پس از بهادر میرحسینی سید حمید میرحسینی با اشاره به مستند محاکمات پگاه آهنگرانی که به زندگی و نحوه‌ی خودکشی غزاله علی‌زاده پرداخته بود به دلیل و نشانه‌ها و تشابه این دست از خودکشی‌ها اشاره کرد. پیش از سخن‌رانی سید حمید میرحسینی دقایق پایانی تین مستند پخش شد و در پایان علی ایرانمنش نویسنده کتاب چرا باهوش‌ها پولدار نمی‌شوند و جامعه شناس به دلایل خودکشی روشن‌فکران پرداخت.
این برنامه در ساعت ۱۸ به مجری‌گری سحر شریفی اجرا شد.
عکس: آرزو فرح بخش

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1245540
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
133
106
133
1243785
11375
15244
1245540

آی‌پی شما: 18.188.10.33
امروز: یکشنبه، 30 ارديبهشت 1403