موج تحریم جشنواره‌های فجر از سوی هنرمندان !

جمعی از هنرمندان ایرانی در هم‌دردی با خانواده جان باختگان پرواز هواپیمای مسافربری اوکراینی که از سوی پدافند سپاه ساقط شد، از حضور در جشنواره‌های فجر انصراف داده‌اند و از سوی دیگر هم‌چنان هنرمندان بیش‌تری در حال اضافه شدن به کارزار تحریم جشنواره‌های فجر هستند.

موج تحریم بخش‌های مختلف جشنواره فجر با پیام ویدئویی مسعود کیمیایی، کارگردان سینما کلید خورد که در پیام خود اعلام کرد: از حضور فیلمش در جشنواره فیلم فجر انصراف داده است.
علاوه بر جشنواره فیلم فجر، شماری از هنرمندان و داوران از حضور در جشنواره تآتر، هنرهای تجسمی، موسیقی و ... نیز انصراف داده‌اند.
کیوان ساکت موسیقی‌دان ایرانی در اینستاگرام خود نوشت: من به نشانه هم‌دلی با مردم داغدار و ستم‌دیده سرزمین‌ام،‌ امسال در هیچ یک از جشنواره‌های هنری فجر نخواهم داشت. نه به عنوان هنرمندِ شرکت‌ کننده، نه در مقام داور یا کارشناس مدعو و نه در نقش مخاطب و بیننده هیچ یک از آثار.
علی قمصر نوازنده و آهنگ‌ساز نیز در اینستاگرام نوشت: هرگونه حضور حتا برای تماشا در جشنواره فجر امسال در تمامی شاخه‌های هنری برای من مردود و اشتباه است.
وی تأکید کرد: شخصاً هم از سیاست و دروغ‌گویی مسوولین ایران بیزارم، هم از ژست دروغین امثال ترامپ که اتفاقاً در وقوع این فاجعه نقش هم داشتند.
هانا کامکار، خواننده و نوازنده نیز در پیامی اینستاگرامی نوشت: من، هانا کامکار از سال ۱۳۹۵ جشنواره فجر را تحریم کردم و در همه‌ی گفت‌وگوهای خبری‌ام نیز اعلام قاطع کردم؛ به دلیل خطای انسانی که در جایزه‌ی بهترین موسیقی جشنواره تآتر فجر آن سال رخ داد!
وی درباره جشنواره‌های امسال گفت: امسال نیز هم‌راه با پویش تحریم جشنواره فجر با دیگر هنرمندان هر سه رشته‌یی که در آن کُنشگرم، بی گمان نه به عنوان شرکت کننده و نه به عنوان تماشاگر، در این کارزار نخواهم بود!
ارکستر آرکو به رهبری ابراهیم لطفی نیز از شرکت در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر انصراف داد.
احسان عبدی پور نوازنده سرنا، مهرداد ناصحی نوازنده و خواننده، نگار خارکن، نوازنده‌ی کمانچه، مانی جعفرزاده و... از دیگر هنرمندان در رشته موسیقی هستند که این روی‌داد سالانه هنری را تحریم کرده‌اند.
طبق برنامه اعلام شده، سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر ۲۴ تا ۳۰ بهمن ‌ماه به دبیری شاهین فرهت قرار است برگزار شود.
حالا 5 سال تلاشم را کوچک‌ می‌بینم در مقابل داغی که بر دل مردم ایران است! کامی هم به نوعی قربانی شد اما اکرانش بماند به زمانی بهتر با دلی خوش‌تر.
در بخش جشنواره فیلم فجر نیز علاوه بر مسعود کیمیایی، میترا ابراهیمی، کارگردان مستند کامی، با اعلام انصراف از حضور در جشنواره فیلم فجر نوشت: پیش از این با افتخار گفتم که فیلم را در جشنواره فجر اکران خواهم کرد چون کامی برای این مردم است چون نمی‌خواهم با پزهای روشن‌فکری ببرمش آن طرف و جایی اکرانش بکنم که درکش نمی‌کنند اما حالا برایم هیچ افتخاری نیست اما در بخش جشنواره بین‌المللی تآتر فجر، تا کنون گروه‌های نمایشی زیادی اعلام انصراف کرده‌اند.
طبق گزارش ایلنا، صابر ابر طراح و کارگردان همان چهار دقیقه، آرش دادگر کارگردان نمایش مکبث، علی‌رضا کوشک‌جلالی، گروه اجرایی نمایش آواز قو به کارگردانی پریزاد سیف، گروه اجرایی نمایش من به کارگردانی سیاوش پاکراه، امیراحمد قزوینی بازیگر نمایش پروانه الجزایری، علی صفری کارگردان نمایش کرونوس، مژگان خالقی نویسنده و بازیگر نمایش بیوه سیاه، بیوه سفید، امیر نجفی کارگردان و تمامی اعضای گروه نمایش مشق شب، سجاد تابش کارگردان نمایش در اتاق باد می‌وزد، مهدی شفیعی زرگر نویسنده‌ همه‌ی فرزندان مکبث، پرستو گلستانی، سه گروه نمایشی گروه‌های آدیداس، جانی سکیکی و خدای جنگ از مشهد، مانی جعفرزاده و محمد حسین معارف هنرمندانی هستند که تاکنون از حضور در جشنواره تآتر فجر انصراف داده‌اند.
از سوی دیگر نیز همین گزارش، تعدادی از عکاسان راه یافته به مرحله پایانی بخش مسابقه عکس سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تآتر فجر از حضور در رقابت در این روی‌داد انصراف دادند.
ساینا قادری، شیوا خدابخش و پریچهر ژیان سه عکاس راه یافته به مرحله پایانی بخش مسابقه عکس سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تآتر فجر باتوجه به ماجرای سرنگونی هواپیمای بویینگ اوکراین از ادامه رقابت در این جشنواره انصراف دادند.
ابراهیم حقیقی دبیر دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به هم‌راه تعدادی از دبیران و داوران بخش‌های این جشنواره از حضور در جشنواره یادشده استعفا کردند.
در متن بیانیه دبیر و داوران بخش عکس دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ضمن هم‌دلی با قربانیان فاجعه اخیر و درک شرایط اجتماعی و حال عمومی جامعه انسانی و فرهنگی، آمده است: دبیر و هیأت داوران بخش عکس دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از ادامه همکاری با این روی‌داد معذوریم و ضمن تشکر از عکاسان شرکت کننده، تأثر و هم‌دلی عمیق خود را با مردم داغدار ایران اعلام می‌کنیم.
رضا رینه‌یی، دبیر بخش خوش‌نویسی این جشنواره نیز از حضور در این جشنواره در راستای هم‌دلی با مردم ایران انصراف داد.
رنج از حد توان‌مان افزود شده! در شرایط فعلی نه تاب ادامه دادن داریم و نه توان خاموش نگریستن
دبیر و داوران بخش گرافیک شامل مهدی مهدیان، علی باقری و مهدی فاتحی و هم‌چنین دبیر و داوران بخش تصویرگری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر شامل مهنوش مشیری، علی هاشمی شهرکی، علی خدایی و پیمان رحیمی زاده در همین راستا از حضور در این جشنواره
مهدی فاتحی، از داوران بخش گرافیک جشنواره فجر نیز در حساب کاربری خود در اینستاگرام انصراف خود را از ادامه هم‌کاری در این‌جشنواره اعلام کرد و نوشت: رنج از حد توان‌مان افزود شده! در شرایط فعلی نه تاب ادامه دادن داریم و نه توان خاموش نگریستن.
دبیر و داوران بخش سرامیک این جشنواره نیز شامل فرزاد فرجی، مجید ضیائی، ‏صادق باقری و ‏هیربد همت آزاد از جمله انصراف دهندگان از حضور در این جشنواره هستند.
فرزاد فرجی یکی از داوران این جشنواره در اینستاگرام خود نوشت: روی‌دادهای اخیر چندان افکار عمومی جریحه‌دار کرده که با ادامه شرایط موجود مشارکت در برگزاری جشنواره معنای خود را از دست داده است.
از سوی دیگر لیلی گلستان مدیر گالری گلستان نیز از حضور در دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر انصراف داد.
دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ۱۰ رشته هنری شامل تصویرسازی، خوش‌نویسی، سرامیک، عکاسی، کاریکاتور و کارتون، طراحی گرافیک، مجسمه، نقاشی، نگارگری و رسانه‌های هنری جدید شامل سه رسانه ویدئوآرت، پرفورمنس‌آرت و چیدمان برگزار می‌شود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1229244
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
389
685
7294
1220432
10323
16017
1229244

آی‌پی شما: 3.144.127.232
امروز: جمعه، 07 ارديبهشت 1403