منیر شاهرودی چگونه فرمانفرماییان شد؟

این هنرمند که در سن ۹۷ سالگی در تهران درگذشت، برای رسیدین به چنین جایگاه بلندی در هنر جهان، راهی طولانی را پیمود.

منیر با نام‌خانوادگی شاهرودی، در سال ۱۳۰۱ در قزوین به دنیا آمد. 8 ساله بود که به هم‌راه خانواده به تهران آمد. سرگرمی پدر، طراحی فرش و اداره‌ی یک کارگاه قالی‌بافی بود و برای همین منیر از بچگی به طراحی گل‌ها علاقمند شد.
منیر شاهرودی فرمانفرماییان سپس در دانشکده هنرهای زیبای تهران تحصیل کرد و علاقه‌اش به خطوط و فرم‌های خوش‌ترکیب و ساده بیش‌تر شد. او پس از ازدواج با منوچهر یکتایی، نقاش و شاعر، در سال ۱۳۲۴ اواخر جنگ جهانی دوم به نیویورک رفت و در دانشگاه کورنل به تحصیل پرداخت.
سپس به مدرسه طراحی پارسونز، که قسمتی از دانشگاه نیویورک بود، رفت و به مدت ۳ سال تصویرسازی مُد خواند. حضورش در مجامع هنری نیویورک و آشنایی‌ با هنرمندان بزرگی چون اندی وارهول، افق‌های تازه‌یی را پیش روی او گشود.
بعد از غیبتی ۱۲ ساله، در سال ۱۳۳۶ به ایران برگشت و در دومین ازدواج خود با ابوالبشر فرمانفرماییان، نام خانوادگی همسرش را به ‌عنوان نام هنری خود برگزید.
در دهه ۳۰ و ۴۰ خ، چندین نمایشگاه هنری در ایران برپا کرد و تعدادی جایزه هنری دریافت کرد. سفرهای متعدد فرمانفرماییان به مناطق مختلف کشور، او را با فرهنگ و هنر سنتی ایران آشنا کرد و آثار بومی بسیاری از جمله نقاشی قهوه خانه‌یی، فرش، قالی، نقاشی پشت شیشه و ... را گردآوری کرد.
همین آشنایی با فرهنگ و هنر سنتی بود که باعث شد فرمانفرماییان در اواخر دهه ۴۰، به سبک ویژه خودش برسد که ترکیب تکنیک قدیمی نقاشی پشت شیشه، آینه‌کاری، خاتم‌کاری و هندسه اسلامی و طراحی معمارانه بود.
سال ۱۳۵۷ و پس از مصادره خانه و بسیاری از آثارش، او دوباره به نیویورک رفت؛ مهاجرتی که ۲۶ سال طول کشید اما ریشه‌های ایرانی او که در هنرش تجلی پُر رنگی داشت، در دهه ۸۰ او را دوباره به میهن کشاند.
در سال ۱۳۸۳، فرمانفرماییان با بازگشت دوباره به ایران، استودیوی خویش را گشود و بر روی آثاری که در دهه ۷۰ ارایه داده بود، متمرکز شد. برای نخستین بار پس از انقلاب، اثری حجمی از این هنرمند با عنوان آب روشنایی است در نمایشگاه باغ ایرانی به نمایش درآمد.
منیر فرمانفرماییان بخشی از آثار خود را به بیمارستان موسسه محک اهدا کرد.
از آن تاریخ تا امروز به مدت ۱۴ سال، آثار بسیاری از منیر فرمانفرماییان علاوه بر موزه‌ها و مراکز هنری، در اماکن عمومی هم نصب شده است و به نمایش درآمده است. از جمله اثری از او، تیر سال ۹۷ در حمایت از کودکان مبتلا به سرطان به ساختمان طرح توسعه‌ی بیمارستان فوق‌ تخصصی محک اهدا شد.
منیر فرمانفرماییان، پس از ۷ دهه فعالیت هنری، شامگاه شنبه ۳۱ فرودین ۹۸ در خانه خود در تهران، درگذشت.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1229705
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
850
685
7755
1220432
10784
16017
1229705

آی‌پی شما: 18.118.150.80
امروز: جمعه، 07 ارديبهشت 1403