کارشناس حوزه آب: روزهای ترسناک بی‌آبی در پیش است

رضا حاجی کریم، کارشناس حوزه آب با اشاره به کم‌بود آب در ایران عنوان کرد که روزهای ترسناک بیآبی در پیش است.


رضا حاجی کریم گفت: ما اکنون ۲۰ میلیارد مترمکعب مازاد برداشت آب داریم که اگر نتوانیم آن را در بازه مشخصی سروسامان داده و مدیریت کنیم؛ روزهای سخت و ترسناکی را در پیش خواهیم داشت.
وی تأکید کرد: اگر با همین آهنگ کنونی پیش برویم تهدید تمدنی است و بدون رودربایستی و پردهپوشی باید بگوییم که روزهای سختی را خواهیم داشت و شاهد تعارضات اجتماعی، سیاسی، قومیتی و صنفی در حوزه آب خواهیم بود.
زنگ خطر بحران آب در ایران از مدت ها پیش به صدا درآمده بود؛ اما مقابله با این بحران در میان اولویت های جمهوری اسلامی قرار ندارد.
اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می دهد که دو سد مهم تأمین آب شرب کشور یعنی سد لار در تهران و سد اکباتان در همدان، تنها دو درسد ذخیره دارند.
بر اساس همین آمار سد سفیدرود در استان گیلان تنها ۱۳ درسد ذخایر آبی دارد و ذخیره آب پشت سد زایندهرود در استان صفهان ۱۲ درسد است و سد لتیان در استان تهران نیز تنها ۱۸ درسد آب دارد.
در همین حال احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشک‌سالی ۱۳ دی ماه، اعلام کرد: بهره برداری های بی حدوحساب از منابع زیرزمینی باعث شده ذخیره این آبها نیز افت بسیاری پیدا کند و خیلی از دشتهای آبی کشور به دشت های ممنوعه تبدیل شود.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1231777
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
331
1173
331
1221950
12856
16017
1231777

آی‌پی شما: 3.22.119.251
امروز: یکشنبه، 09 ارديبهشت 1403