تمامی تالاب‌های کشور خشک شده است

محسن موسوی خوانساری؛ عضو هیأت ‌مدیره انجمن آب ‌و خاک پایدار ایران از خشک‌شدن تمامی تالاب‌ها و خشک‌شدن نیمی از آبخوان‌های کشور و تهدید معیشت و سلامت بخش زیادی از شهروندان ایران خبر داد.


محسن موسوی خوانساری عنوان کرد: مصرف آب‌های سطحی به بالاترین حد خود رسیده و این باعث شده تقریباً تمام تالاب‌های کشور خشک شوند و مسأله گردوغبار، سلامت شهروندان را به خطر بیندازد.
به گفته این عضو انجمن آب ‌و خاک، تقریباً نیمی از ۶۰۰ آبخوان‌های آب زیرزمینی دشت‌های کشور در آستانه خشک‌شدن کامل قرار دارند که این مسأله می‌تواند معیشت و تأمین آب شرب میلیون‌ها ایرانی را تحت‌تأثیر قرار دهد. همچنین شوری آب‌های استحصالی به‌وسیله چاه در سطح کشور، دوبرابر شده و این نیز عمل‌کرد تولیدات کشاورزی را در آینده نزدیک کاهش داده که می‌تواند باعث افت امنیت خوراکی کشور شود.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است که تغییر اقلیم و افزایش گرمایش هوا که هم‌اکنون رخ‌داده و شرایط نامساعدتری پیشرو است، کاهش منابع آب موجود، تنوع زیستی و کاهش تولیدات کشاورزی را هدف قرار داده که این نیز بر مشکلات خواهد افزود و به‌طورکلی بحران‌های ناشی از عدم توجه به مقوله آب می‌تواند حتا امنیت ملی را به خطر بیندازد.  
هشدارهای پی‌درپی
خبر خشک‌شدن تالاب‌های کشور در حالی منتشر می‌شود که پیش‌ازاین برخی از کارشناسان نسبت به بحران آبی کشور هشدار داده و شرایط وخیمی برای آینده ترسیم کرده‌اند.
در همین رابطه چندی پیش رضا حاجی‌کریم، کارشناس حوزه آب با اشاره به کم‌بود آب در ایران عنوان کرد که ما اکنون ۲۰ میلیارد مترمکعب مازاد برداشت آب داریم که اگر نتوانیم آن را در بازه مشخصی سروسامان داده و مدیریت کنیم؛ روزهای سخت و ترسناک بیآبی را در پیش خواهیم داشت.
وی تأکید کرد: اگر با همین آهنگ کنونی پیش برویم تهدید تمدنی است و بدون رودربایستی و پرده‌پوشی باید بگوییم که روزهای سختی را خواهیم داشت و شاهد تعارضات اجتماعی، سیاسی، قومیتی و صنفی در حوزه آب خواهیم بود.
زنگ خطر بحران آب در ایران از مدت‌ها پیش به صدا درآمده بود؛ اما مقابله با این بحران در میان اولویت‌های جمهوری اسلامی قرار ندارد.
کاهش شدید ذخایر آبی سدهای کشور
در همین حال در اوایل بهمن‌ماه دفتر اطلاعات و داده‌های آب شرکت مدیریت منابع آب اعلام کرده است که ۲۰ سد از مجموع سدهای مهم شرب و کشاورزی از ابتدای سال آبی جاری تا اول بهمن‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بین ۲۵ تا ۷۵ درسد کاهش داشته است. رسانه‌ها گزارش داده‌اند که بارش برف در ماه اخیر تأثیر خاصی بر ذخایر سدهای ایران نداشته است.
در گزارش اخیر شرکت مدیریت منابع آب ایران به مهم‌ترین سدهای آبی کشور اشاره شده و در ادامه آمده است که سد استقلال در استان هرمزگان هم در مدت یاد شده با داشتن ۱۵۳ میلیون مترمکعب موجود آب نسبت به پارسال ۳۸ درسد کاهش را نشان می‌دهد. درسد پرشدگی فعلی این سد هم ۶۴ درسد است. همچنین ذخیره آب در پشت سد شمیل و نیان استان هرمزگان نسبت به سال گذشته ۵۷ درسد کاهش داشته است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1232082
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
636
1173
636
1221950
13161
16017
1232082

آی‌پی شما: 3.12.107.29
امروز: یکشنبه، 09 ارديبهشت 1403