نزدیک به ۲۰۰ فعال محیط زیست سال گذشته در سراسر جهان کشته شدند

سازمان مردم نهاد «گلوبال ویتنس» می‌گوید در سال ۲۰۲۱ م نزدیک به ۲۰۰ فعال محیط زیست در سراسر جهان کشته شدند.


قربانگاه بزرگ عاشقان طبیعت با ۵۴ کشته در مکزیک است؛ سه چهارم از فعالان زیست محیطی جان باخته در سال ۲۰۲۱ م نیز در آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی زندگی می‌کردند.
شمار قربانیان مخالف با نابودی محیط زیست در مکزیک از ۳۰ نفر در سال ۲۰۲۰ م به ۵۴ نفر رسیده و با افزایش کم سابقه‌ای روبه‌رو شده است.
پس از مکزیک، کلمبیا و برزیل و نیکاراگوئه مرگ‌بارترین کشورها برای فعالان محیط زیست هستند؛ ده‌ها نفر در سال ۲۰۲۱ م در این کشورها به قتل رسیده‌اند.
در گزارش گلوبال ویتنس آمده است که «با وجود تحقیقات گسترده اعضای این سازمان، به نظر می‌رسد قتل و ناپدیدشدن بسیاری دیگر از فعالان محیط زیست در این گزارش به دلیل کم‌بود مستندات و شهادت‌ها» ثبت نشده است.
فعالان مخالف با استخراج معادن مهم‌ترین قربانیان حوزه‌ی محیط زیست بوده‌اند. در سال گذشته م ۲۷ نفر از مبارزانی که علیه استخراج بی‌رویه در معادن دست به اعتراض زده بودند، به قتل رسیدند.
اغلب این جان باختگان یعنی ۱۵ نفر،‌ در مکزیک بوده‌اند و یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های آن، قتل خوزه آیزاک چاوز است.
او در آوریل سال ۲۰۲۱ کشته شد. این فعال زیست محیطی مکزیکی در زادگاه خود نامزد شورای شهر شده بود و مهم‌ترین شعارش تعطیلی معدن محل زندگی‌اش بود؛ با این حال کم‌تر از یک هفته پس از اعلام نامزدی‌اش در شورای شهر، جسد او در خودروی شخصی‌اش پیداشد.
 در همان ماه آوریل، ساندرا لیلیانا پنا چوکوه که یک فرماندار بومی‌تبار در جنوب غربی کلمبیا بود نیز به دست کارتل‌های مواد مخدر به دلیل مخالفت‌هایش با گسترش کشت برگ کوکا کشته شد. قتل او با واکنش گسترده سازمان‌های غیردولتی و سیاست‌مداران مواجه شد.
پس از آمریکای جنوبی، قاره آفریقا نیز برای فعالان محیط زیست بسیار خطرناک بوده است. در جمهوری دموکراتیک کنگو، هشت قربانی در سال گذشته در پارک ملی ویرونگا توسط لابی‌های وابسته به دولت این کشور به قتل رسیدند.
سازمان «گلوبال ویتنس» از دولت‌ها خواست تا قوانینی اجرا کنند که از فعالان زیست محیطی محافظت شود. این سازمان می‌خواهد به خواست و مطالبه‌های گروه‌های بومی توجه بیشتری شود.
مایک دیویس، مدیرعامل گلوبال ویتنس می‌گوید فعالان محیط زیست یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های نجات کره خاکی از گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی هستند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1239168
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
660
1405
7722
1221950
5003
15244
1239168

آی‌پی شما: 3.22.100.180
امروز: شنبه، 15 ارديبهشت 1403