آیا استخراج نفت در استان گلستان به سود منظقه است؟

در همجواری استان گلستان، جمهوری ترکمنستان قرار دارد که یکی از بزرگ‌ترین منابع گازی دنیا را داراست و ازاین‌رو، کارشناسان معتقدند که احتمال وجود میادین مشترک یا ذخایر نفت و گاز در منطقه ترکمن‌صحرای استان گلستان دور از انتظار نیست.


در همین زمینه خبرگزاری مهر در ۲۵ اردی‌بهشت‌ماه ۱۴۰۰ (۱۵ مه ۲۰۲۱) به نقل از هادی حق‌شناس، استاندار گلستان نوشت که تاکنون هزار و نهصد متر از حفاری سه هزارمتری آن انجام‌ شده است.
کارشناسان وجود نفت در مناطق ساحلی دریای مازندران و منطقه مغان ایران را تأیید می‌کنند اما مسأله اصلی این است که باید تکنولوژی و سرمایه لازم در اختیار دولت قرار گیرد و متناسب با ظرفیت‌های بازار جهانی نفت برای ارائه آن باشد.
کنشگران محلی معتقدند آسیب‌های این پروژه بیشتر از فواید آن است و از همین رو، ادامه فعالیت‌های اکتشاف نفت را به ضرر محیط‌زیست می‌دانند.
گلتکین تاتقی، پژوهشگر علوم جغرافیا که در استان گلستان ساکن است می‌گوید: «۹۹ درسد احتمال دارد که در این منطقه گاز استخراج شود و نه نفت؛ از طرفی اگر بخواهند پس از حفاری دیتا بگیرند و بعد از آن متوجه شوند که حاصل تلاش آنان رسیدن به نفت است و یا گاز، باید کلی از اکوسیستم نابود شود. به‌طورکلی باید گفت که هر تغییری در طبیعت تبعاتی به همراه دارد خصوصاً برای این نوع اکتشاف که به احتمال زیاد گازی که قرار است در گمیشان استخراج شود، حاوی مقدار زیادی گاز (H2S) است که بسیار سمی و کشنده است و انتشار این گاز خطرات زیادی برای جانداران منطقه دارد.»
دکتر امید شکری، تحلیلگر امنیت انرژی در زمینه شروع فعالیت اکتشاف نفت و گاز در گمیش‌تپه می‌گوید: «تقریباً از دو سال پیش بحث اکتشاف نفت در حوزه ساحل دریایی مازندران به‌ویژه در منطقه ترکمن‌صحرا بین دولت و مجلس جایگاه خودش را پیدا کرد اما اولاً به خاطر تحریم‌ها ایران نمی‌توانست از سرمایه تکنولوژی خارجی استفاده کند و نه در حال حاضر آنقدر منابع مالی دارد که خودش بخواهد در منطقه ترکمن‌صحرا نفت و یا حتا گاز استخراج کند.»

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1244182
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
148
129
397
1239482
10017
15244
1244182

آی‌پی شما: 3.143.205.2
امروز: سه شنبه، 25 ارديبهشت 1403