اینترنت تلفن‌های همراه در سراسر ایران مختل شد

در پی گسترش اعتراض‌ها به کشته‌ شدن مهسا امینی، دختر جوان که پس از بازداشت موقت توسط گشت ارشاد نیروی انتظامی ایران جان باخت دسترسی به اینترنت و پیام‌رسان‌ها در این کشور با محدودیت‌هایی همراه یا مختل شد.


گروه «نت‌بلاکس» که سطح دسترسی به اینترنت در جهان را رصد می‌کند اختلال در استفاده از اینترنت همراه از دو اپراتور اصلی ارائه دهنده این خدمات در ایران یعنی همراه اول و ایرانسل را مورد تأیید قرار داده است.
در گزارش نت‌بلاکس آمده است که بسیاری از کاربران اینترنت در کشوری که به خدمات تلفن همراه بسیار وابسته است، کاملاً آفلاین شده‌اند.
پیش‌تر نیز گزارش‌هایی در تأیید این مطلب از سوی کابران در برخی شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر منتشر شده بود؛ کاربران با اشاره به اختلال در اینترنتِ تلفن همراه اعلام کرده بودند که ناچار شده‌اند از شبکه اینترنت وای فای استفاده کنند.
نت‌بلاکس در گزارش‌ روز چهارشنبه ۲۱ سپتامبر/۳۰ شهریور خود آورده است که به دنبال اختلال در شبکه‌های تلفن همراه در سراسر ایران، دسترسی به پلت‌فرم‌ رسانه اجتماعی اینستاگرام و اپلیکیشن واتس‌اپ نیز محدود شده است.
گروه نت‌بلاکس همچنین با استناد به داده‌های شبکه، قطع کامل خدمات اینترنت در بخش‌هایی از استان کردستان ایران از شامگاه دوشنبه ۱۹ سپتامبر را مورد تأیید قرار داده است.
از سوی دیگر، در حالی که کابران شبکه‌های اجتماعی در ایران از فیلتر شدن اینستاگرام خبر می‌دهند برخی رسانه‌ها داخلی این مسئله را یک مشکل فنی دانسته و به قطع شدن یکی از شبکه‌های فیبر نوری نسبت می‌دهند.
اینستاگرام از محبوب‌ترین رسانه‌های اجتماعی در ایران است که این روزها به همراه توییتر به ابزاری مهم برای به اشتراک گذاشتن تصاویر و ویدیو‌های مرتبط با اعتراض‌های مردمی در شهرهای مختلف این کشور نسبت به کشته شدن مهسا امینی و برخورد خشونت‌آمیز مأموران نیروی انتظامی با تظاهرکنندگان تبدیل شده است.
مسوولان حکومت ایران پیش‌تر نیز محدودیت‌هایی برای دسترسی به دیگر شبکه‌های اجتماعی و یا پیام رسان‌های محبوب کاربران از جمله فیس‌بوک، تلگرام، یوتیوب و توییتر اعمال کرده‌اند.
دسترسی به شبکه‌های اجتماعی محدود شده در شرایط فعلی و در پی اختلال کلی ایجاد شده در شبکه اینترنت تلفن همراه و نیز پایین آمدن سرعت اینترنت حتا با فیلترشکن‌ها هم برای کاربران میسر نیست.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1239463
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
955
1405
8017
1221950
5298
15244
1239463

آی‌پی شما: 3.14.6.194
امروز: شنبه، 15 ارديبهشت 1403