روز جهانی فلسفه

فراخوان به تعمق، تعامل و صلح پایدار

روز جهانی فلسفه از سوی سازمان یونسکو، سومین پنج‌شنبه از ماه نوامبر هر سال دانسته شده است.

اولین مراسم بزرگ‌داشت روز جهانی فلسفه در تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۰۲ برابر با ۳۰ آبان ۱۳۸۱ برگزار شده است. روز جهانی فلسفه، سومین پنج‌شنبه ماه نوامبر در اکثر سال‌ها با آخرین پنج‌شنبه آبان ماه در تقویم ایرانی برابر است.
روز جهانی فلسفه فرصتی است تا همگان به اندیشیدن مستقل، بدون تعصب، تعامل و صلح‌ فراخوانده شوند. ایجاد شرایط مساعد فکری برای تغییر، توسعه و صلح پایدار همواره دغدغه فکری تمام اندیشمندان و مصلحان بوده و ایران نیز به عنوان یکی از مهدهای حکمت و تفکر جهان و با دارا بودن فلاسفه و اندیشمندانی بزرگ از ظرفیت مناسبی برای توسعه و گسترش این مهم برخوردار است.
انسان به عنوان، تنها موجود متفکر با قوه تفکر و خرد خود سعی دارد تا به کشف حقایقی درباره هستی، آگاهی و این‌که جهان هستی از چه چیز به وجود آمده است، بپردازد. برای درک و یافتن پاسخ این پرسش‌ها، اندیشمندان از دانشی به نام فلسفه بهره می‌برند. فلسفه، انسان‌ها را به اندیشیدن مستقل و بدون تعصب و تفاهم متقابل و صلح‌دوستی فرا می‌خواند.
تفاوت فلسفه با دیگر علوم در نگاه و روی‌کرد نقادانه این علم و همچنین تکیه بر استدلال‌های عقلانی و منطقی آن در واکاوی علت بروز وقایع است. در طول تاریخ بشری فلاسفه همواره راهگشای انسان‌ها در خصوص شناخت ماهیت و چیستی وجود هستی بوده‌اند و در دنیای امروز نیز فلسفه پژوهی و توجه به آن، نیاز مبرم و حیاتی برای تمام افراد جامعه محسوب می‌شود.
روز جهانی فلسفه طبق اعلام سازمان یونسکو هر سال در سومین پنجشنبه ماه نوامبر با هدف برجسته کردن نقش فلسفه در توسعه اندیشه بشری برگزار می‌شود.
فلسفه یک رشته الهام بخش است که با بیدار کردن ذهن برای تفکر کردن باعث تحول جوامع می‌شود. فلسفه یک تمرین روزمره است که با کشف انواع جریان‌های فکری در جهان به تعامل بین فرهنگ‌ها و ساختن جامعه‌ای مداراتر و محترمانه‌تر کمک می‌کند.
کنگره جهانی فلسفه در سال ۲۰۱۰ قرار بود در ایران برگزار شود و مسوولیت برگزاری این مراسم را پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و انجمن بین‌المللی حکمت و فلسفه ایران برعهده داشته باشد.
اما سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو در روز ۱۸ آبان ۱۳۸۹ اعلام کرد که حمایت خود از برگزاری یک همایش بین‌المللی فلسفه در ایران را پس گرفته است. ایرینا بوکووا، مدیر کل یونسکو، تصمیم گرفته است این سازمان با مراسم روز جهانی فلسفه که قرار بود بین روزهای ۲۱ تا ۲۳ نوامبر در جمهوری اسلامی ایران برگزار شود هیچگونه ارتباطی نداشته باشد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1233020
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
844
730
1574
1221950
14099
16017
1233020

آی‌پی شما: 3.145.93.221
امروز: دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403