کشف یک ماهی جدید در ایران که علی دایی نام گرفت

رسانه‌های داخلی از ثبت جهانی یک گونه ماهی جدید به نام یکی از مشاهیر فوتبال ایران یعنی علی دایی خبر دادند.


تحقیقات هشت ساله محققان ایرانی و آلمانی روی آبزیان حوزه آبریز دجله و فرات در ایران، ترکیه، عراق و سوریه به کشف یک گونه جدید ماهی منجر شده که نتیجه این پژوهش در مجله معتبر Zootaxa منتشر شده است.
سید حامد موسوی ثابت، عضو هیأت علمی گروه شیلات دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان و سرپرست این تحقیق که پیش‌تر هم وجود یک سفره آب زیرزمینی بزرگ در زیر رشته کوه‌های زاگرس را در همکاری با پژوهشگران آلمانی و ایرانی ثابت کرده، درباره علت نام گذاری این ماهی به «علی دایی» گفت: «با عنایت به پراکنش این ماهیان در رودخانه های استان های غربی و جنوب غربی کشور، نام علمی یک گونه از این ماهیان که در رودخانه سیمره زیست می‌کند، به پاس فعالیت های انسان‌دوستانه و میهن‌پرستانه فوتبالیست و مربی پرآوازه کشورمان بعد از زلزله کرمان‌شاه به افتخار وی ماهی «کتفیش علی دایی» (Glyptothorax alidaeii) نام‌گذاری شد.»
یورگ فریهوف، یکی از پژوهشگران آلمانی این تحقیق نیز با اشاره به کشف پنج گونه جدید «کت فیش» (ماهی لجن خوار) از ماهیان «سینه خراش» از ثبت این کشف به نام خود و سه همکار ایرانی‌اش حامد موسوی ثابت، صابر وطن دوست و سهیل ایگدری خبر داده که متن کامل آن به صورت آنلاین در دسترس علاقه‌مندان است.
سینه‌خراش با نام علمی Glyptothorax نام یک سرده از خانواده گربه‌ماهیان تندابه از راسته گربه‌ماهی‌سانان است.
نام گذاری کشفیات جدید در علوم زیستی به نام مشاهیر و بزرگان پدیده غریبی نیست. پیش‌تر نیز ماهیان بومی در ایران به نام‌های بزرگانی همچون حافظ (ماهی جویباری) و سعدی (سیاه ماهی) پیوند خورده‌اند.
در بین فوتبالیست‌ها هم در سال ۲۰۱۹ م یک مورچه سخت کوش به افتخار محمد صلاح، ستاره مصری به نام «مرانوپلوس مو(محمد) صلاحی» نام گذاری شده بود.
تا این لحظه علی دایی نسبت به این ابتکار تیم پژوهشی بین‌المللی واکنشی نشان نداده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1233044
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
868
730
1598
1221950
14123
16017
1233044

آی‌پی شما: 3.142.171.180
امروز: دوشنبه، 10 ارديبهشت 1403