تغییر در تصمیم اعزام وزنه‌بردار ایران به المپیک

پریسا جهانفکریان، ورزشکار ایرانی با تصمیم فدراسیون وزنه‌برداری به بازی‌های المپیک توکیو اعزام می‌شود. وی نخستین زن ورزشکار ایرانی است که در این رشته به المپیک می‌رود.


پس از آنکه کشور ساموآ از اعزام وزنه‌بردار زن خود به المپیک منصرف شد، شرایط برای حضور پریسا جهانفکریان در وزن ۸۷ کیلوگرم هموار شد اما او حدود ۱۰ روز پیش اقدام به یک عمل جراحی روی تاندون کتفش کرده و این موضوع تردیدهایی را به وجود آورده بود.
علی مرادی، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری ایران امروز یک‌شنبه ۱۳ تیر گفت: «حضور در المپیک به ویژه به عنوان زن دارنده این سهمیه در تاریخ وزنه برداری ایران، فرصت ویژه‌ای برای کسب تجربه و افتخارآفرینی است و مقدمات لازم برای اعزام این ورزشکار را فراهم می‌کنیم.»
پزشک جراح خانم جهانفکریان اعلام کرده است که او آمادگی شروع فیزیوتراپی و تمرینات را زیر نظر پزشک و مربیان تیم ملی دارد.
طبق گفته فدراسیون وزنه‌برداری ایران، اقدامات لازم برای انجام تست کرونا، تزریق واکسن و هماهنگی با آژانس مبارزه با دوپینگ برای اعزام این ورزشکار در حال انجام است.
پریسا جهانفکریان در نخستین واکنش به قطعی شدن حضورش در المپیک به ایسنا گفت که حضور در بازی‌های المپیک توکیو به‌عنوان نخستین دختر وزنه‌بردار ایران افتخار بزرگی است که قدر آن را می‌داند.
وی افزود: «با توجه به این‌که مدت زمان زیادی نیست که وزنه‌برداری زنان ایران راه‌اندازی شده، حضور در المپیک واقعا اتفاق بزرگی است.»
وی درباره رونده درمانش گفت: «پزشکم اعلام کرد با تمام توان و علمی که دارد دست من را درمان می‌کند. حالا ممکن است که نتوانم به ۱۰۰ درسد آمادگی‌ام برسم اما فکر می‌کنم تا آن موقع بتوانم ۷۰ درسد خودم را آماده کنم.»
وی همچنین در یک مطلب اینستاگرام نوشت که رویای رفتن به المپیک برایش محقق شد.
خانم جهانفکریان پیش از این گفته بود که به خاطر انتقاد از فدراسیون وزنه‌برداری به کمیته انضباطی احضار و تهدید شده بود که محروم می‌شود.
با سهمیه جهانفکریان تعداد سهمیه زنان ایران در المپیک توکیو به عدد ۱۱ رسیده است که بیشترین تعداد حضور زنان ایرانی در این بازی‌ها است. سی و دومین دوره بازی‌های المپیک توکیو اول مرداد ۱۴۰۰ آغاز می‌شود.
پریسا جهانفکریان به توکیو اعزام می‌شود؟
نخستین سهمیه المپیک در رشته وزنه‌برداری زنان در حالی نصیب ایران شد که نماینده وزن ۸۷ کیلوگرم به تازگی عمل جراحی انجام داده است و تردیدها برای حضورش در این رقابت‌ مهم ورزشی وجود دارد.
پس از آنکه کشور ساموآ از اعزام وزنه‌بردار زن خود به المپیک منصرف شد، شرایط برای حضور پریسا جهانفکریان هموار شد اما اکبر خورشیدی‌فرد، مشاور فنی تیم ملی وزنه‌برداری زنان ایران گفت که «فدراسیون و کمیته فنی بررسی‌های لازم را انجام خواهند داد تا مشخص شود که جهانفکریان می‌تواند در توکیو وزنه بزند زیرا هم باید سلامت ایشان مورد توجه قرار گیرد و هم بحث تست دوپینگ در میان است و جواب نمونه دوپینگ ممکن است زمان‌بر باشد.»
وی در عین حال گفت که تلاش خواهند کرد که وزنه‌برداری زنان ایران در توکیو نماینده داشته باشد.
اما این سخنان در حالی مطرح می‌شود که خانم جهان‌فکریان صبح امروز به خبرآنلاین گفت که چند وقت پیش از فدراسیون انتقاد کرده بود و به همین خاطر به کمیته انضباطی احضار و تهدید شد که محروم می‌شود.
وی تأکید کرد که «مسوولین فدراسیون به من نگفتند که شانس سهمیه المپیک دارم و فردای آن جلسه دستم را عمل کردم در صورتی که می‌توانستم با همان وضعیت در توکیو حاضر شوم ولی در حال حاضر هیچ شانسی ندارم و المپیک را از دست دادم.»
جلسه سرنوشت ساز روز یک‌شنبه از سوی دیگر طبق نوشته ایسنا، قرار است جلسه پزشکی برای تعیین تکلیف حضور پریسا جهان‌فکریان روز یک‌شنبه ۱۲ تیر برگزار شود.
پریسا جهان‌فکریان چند ساعت بعد از گفت‌وگوی نخستش اینبار با اشاره به عمل شش روز پیش دستش به ایسنا گفت: «به خاطر عملی که انجام دادم قرار است فردا در فدراسیون وزنه برداری جلسه‌ای با حضور پزشک معالجم و چند پزشک دیگر برگزار شود و تصمیم گیری شود که می‌توانم تمریناتم را شروع کنم یا خیر. البته خودم خوشبینم و حس می‌کنم که شدنی باشد.»
وی درباره وضعیت بدنی‌اش گفت که پیشرفت درمانش خوب بوده است و ابراز امیدواری کرد که بتواند راهی المپیک شود: «حتا اگر به ۵۰ درسد آمادگی‌ام هم برسم خوب است.»
پریسا جهانفکریان وزنه‌بردار ۲۶ ساله ایرانی است که در مسابقات قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۹ در رتبه نهم قرار گرفت.
با سهمیه جهانفکریان تعداد سهمیه زنان ایران در المپیک توکیو به عدد ۱۱ رسیده است که بیشترین تعداد حضور زنان ایرانی در این بازی‌ها است.
سی و دومین دوره بازی‌های المپیک توکیو اول مرداد ۱۴۰۰ آغاز می‌شود.
در حالیکه یک‌شنبه گذشته رئیس فدراسیون وزنه‌برداری ایران اعلام کرد که پریسا جهانفکریان به بازی‌های المپیک توکیو اعزام می‌شود اما شورای پزشکی فدراسیون پزشکی ورزشی امروز پنج‌شنبه ۱۷ تیر گفت که «نماینده وزنه‌برداری زنان شرایط حضور در این بازی‌ها را ندارد.»
شورای پزشکی فدراسیون پزشکی ورزشی تصریح کرد که «با حضور چند پزشک فوق تخصص، جراح و نمایندگان این فدراسیون جلسه‌ای در این رابطه تشکیل شد.»
این نهاد گفت که «پس از بررسی مدارک پزشکی و کنترل گزارشات جراح مربوطه این شورا اعلام کرد که پریسا جهانفکریان با وضعیت موجود شرایط حضور در بازیهای المپیک ۲۰۲۰ توکیو را ندارد.»
این تصمیم در حالی امروز اعلام شد که این قهرمان وزنه‌برداری تاکنون واکنشی به آن نشان نداده است. حسین حاجی تقی، فوق تخصص زانو، شانه و آسیب‌های ورزشی که پزشک معالج جهانفکریان است چند روز پیش در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود اعلام کرد که این وزنه‌بردار ایرانی شرایط حضور در المپیک را دارد.
پس از آنکه کشور ساموآ از اعزام وزنه‌بردار زن خود به المپیک منصرف شد، شرایط برای حضور پریسا جهانفکریان در وزن ۸۷ کیلوگرم هموار شد اما او حدود ۱۰ روز پیش اقدام به یک عمل جراحی روی تاندون کتفش کرده و این موضوع تردیدهایی را به وجود آورده بود. این نخستین سهمیه المپیک در رشته وزنه‌برداری زنان برای ایران محسوب می‌شود.
فدراسیون وزنه‌برداری نیز تا کنون نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده و موضع رسمی فدراسیون در مورد این‌که در نهایت از این سهمیه بادآورده استفاده می‌شود یا نه، رسانه ای نشده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1232170
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
724
1173
724
1221950
13249
16017
1232170

آی‌پی شما: 18.218.209.8
امروز: یکشنبه، 09 ارديبهشت 1403