سازمان جهانی بهداشت:

چین باید همکاری بهتری در تحقیق درباره منشا کرونا داشته باشد

تدروس ادهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز پنج‌شنبه ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) گفت که چین باید با تیم تحقیقاتی که درباره منشا بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ که نخستین موارد آن در ووهان در دسامبر ۲۰۱۹ کشف شد، فعالیت می‌کند، همکاری بهتری داشته باشد.


وی در نشست خبری سازمان جهانی بهداشت در ژنو گفت: «امیدواریم که همکاری بهتری وجود داشته باشد تا بدانیم که واقعا چه اتفاقی افتاده است.»
وی افزود: «نخستین مشکل، اشتراک داده‌های خام است. من در پایان مرحله نخست تحقیق گفتم که این مشکل باید حل شود. دوم اینکه یک تلاش زودهنگام برای کاهش تعداد فرضیه‌ها مانند منشا آزمایشگاهی وجود دارد.»
نخستین موارد ابتلا به ویروس کرونا در شهر ووهان چین شناسایی شد و در ابتدا تصور می‌شد که این ویروس از یک بازار محلی حیوانات بیرون آمده باشد. هنوز اکثر دانشمندان معتقدند که ویروس کرونا ابتدا از حیوانات به طور طبیعی به انسان منتقل شده است، اما برخی از آنها احتمال خارج شدن ویروس از سالن‌های پنهان آزمایشگاه ووهان را مطرح می‌کنند.
کارشناسان سازمان جهانی بهداشت نیز محتمل‌ترین حالت را انتقال این ویروس از حیوان به انسان ذکر کرده‌اند اما احتمال نشت آزمایشگاهی را هم به طور کامل رد نکرده‌اند.
با این حال ماه گذشته در آمریکا گزارشی منتشر شد که فرضیه انتشار ویروس کرونا از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین را تقویت می‌کرد، موضوعی که در دوران دونالد ترامپ نیز مطرح شده و انتقادات زیادی را علیه رئیس جمهوری پیشین آمریکا برانگیخته بود. از سوی دیگر جو بایدن، رئیس جمهوری فعلی آمریکا دستور داده است که این موضوع در اولویت قرار گیرد. این فرضیه همیشه از سوی مقامات چینی رد شده است.
دکتر تدروس با اشاره به سابقه خود به‌عنوان یک ویروس‌شناس گفت: «حوادث آزمایشگاهی اتفاق می‌افتد و این موضوع بسیار رایج است. من خودم این حوادث را دیده‌ام و اشتباهاتی مرتکب شده‌ام.»
وی تاکید کرد: «بنابراین می‌تواند اتفاق بیافتد و بررسی آنچه در آزمایشگاه‌ها اتفاق افتاده مهم است.»
مدیرکل سازمان جهانی بهداشت با تاکید بر اینکه مرحله دوم تحقیق درباره منشا ویروس کرونا متوقف شده است، افزود:‌ «امیدواریم همکاری بهتری وجود داشته باشد و ما با چین و کشورهای عضو بحث و گفت‌وگو کنیم.»

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1238740
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
232
1405
7294
1221950
4575
15244
1238740

آی‌پی شما: 3.137.218.215
امروز: شنبه، 15 ارديبهشت 1403