عملیات خرابکارانه علیه یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی

پرس تی‌وی، شبکه انگلیسی زبان صداوسیمای جمهوری اسلامی در خبری فوری از قول منابع امنیتی از خنثا شدن تلاش‌های خرابکارانه در ساختمان سازمان انرژی اتمی ایران خبر داد.


در همین باره نور نیوز، وبسایت وابسته به علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: «بامداد چهارشنبه دوم تیرماه اقدام خرابکارانه بر علیه یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی در اطراف کرج با شکست روبه‌رو شد و هیچگونه خسارت مالی و جانی نیز به دنبال نداشت.»
در این خبر آمده است: «با توجه به تمهدیدات پیش بینی شده در خصوص حفاظت از اماکن متعلق به سازمان انرژی اتمی، اقدام بامداد امروز پیش از آن‌که صدمه‌ای به ساختمان وارد کند، خنثا شد و خرابکاران در پیگیری برنامه خود با شکست روبه‌رو شدند.»
نورنیوز جزئیات بیشتری از این روی‌داد ارائه نکرده است ولی گفته که «چگونگی این رخ‌داد و همچنین شناسایی عوامل آن از سوی مراجع مسوول در دست بررسی و پیگیری است».
تأسیسات مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران در سال‌های گذشته بارها هدف حمله قرار گرفته‌اند. در فروردین‌ماه امسال نیز در اثر انفجار در تأسیسات برق تأسیسات غنی‌سازی نطنز، بیش از هزار سانتیریفیوژ فعال تخریب شدند. محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق خسارت انفجار فروردین ‌ماه را بیش از ۱۰ میلیارد دلار اعلام کرد و ناظران بین‌المللی گفتند که این اقدام برنامه هسته‌ای ایران را برای ماه‌ها با وقفه روبه‌رو خواهد کرد.
در هفته‌های گذشته فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت که انفجار بامداد روز ۲۲ فروردین در نظنز با این‌که شیوه انفجار آن جدید بود ولی در ادامه خرابکاری‌های بزرگ در این تأسیسات بود.
به گفته رئیس سابق سازمان انرژی اتمی انفجار فروردین امسال، پنجمین خرابکاری بزرگ در این تأسیسات حساس بوده است. نطنز بزرگ‌ترین تأسیسات هسته‌ای ایران و مرکز غنی‌سازی اورانیوم است. ایران از زمان آغاز برنامه هسته‌ای در این تأسیسات و فردو در قم کار غنی‌سازی را انجام داده است. تأسیسات فردو فضایی کوچک‌تر در زیر زمین دارد که به عنوان پشتیبان برنامه غنی‌سازی ایران در صورت از کار افتادن تأسیسات دیگر عمل می‌کند.
این رسانه گفته است، حمله بامداد امروز(چهارشنبه) علیه یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی در اطراف کرج با «شکست» روبه‌رو شده است و «هیچگونه خسارت مالی و جانی به دنبال نداشته است.»
این خبر در حالی منتشر می‌شود که پیشتر شماری از رسانه‌های داخلی درباره «حمله پهپادی» به یکی از ساختمان‌های متعلق به مجموعه دارویی برکت (زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام) در کردان کرج خبر داده بودند.
هنوز اطلاعات بیشتری درباره «اقدام خرابکارانه» در تأسیسات متعلق به سازمان انرژی اتمی ایران در دسترس نیست.
اقدامات خرابکارانه در صنایع هسته‌ای ایران سابقه دارد. پیشتر در ۱۳ تیر سال گذشته سخن‌گوی سازمان انرژی اتمی ایران خبر از بروز «حادثه» در مرکز مونتاژ سانتریفیوژها در نطنز داده بود. امری که بعدتر مشخص شد یک حمله به تأسیسات اتمی ایران بوده و بخشی از توان هسته‌ای جمهوری اسلامی را هدف گرفته بوده است.
علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، چندین ماه بعد از این حادثه در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «سالن مونتاژ سانتریفیوژ ما را دشمن چند ماه پیش منفجر کرد.»
ایران عموما در موارد بروز خرابکاری در تأسیسات اتمی‌اش انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه گرفته است.
قامات اسرائیلی معمولاً از تأیید رسمی خرابکاری در تأسیسات اتمی ایران خودداری کرده‌اند، هر چند بارها گفته‌اند برنامه اتمی جمهوری اسلامی را تهدیدی برای موجودیت خود می‌دانند و برای تأمین امنیت اسرائیل «هر کاری که لازم باشد» انجام خواهند داد.
«اقدام خرابکارانه» در صنایع هسته‌ای تهران در حالی انجام گرفته است که ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام در حال مذاکره در وین هستند.
طرف‌ها می‌گویند در مذاکرات پیشرفت‌های چشمگیری به دست آمده است اما تا نهایی شدن توافق همچنان اختلاف‌های عمیقی وجود دارد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1244480
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
141
305
695
1239482
10315
15244
1244480

آی‌پی شما: 3.133.109.211
امروز: چهارشنب، 26 ارديبهشت 1403