آن‌چه درباره‌ی سیل در استان فارس و شیراز می‌دانیم

بارندگی شدید به هم‌راه تگرگ که از حدود ساعت ۸ صبح دوشنبه ۵ فرودین ۱۳۹۸ در شیراز آغاز شد، جاری شدن سیل در این شهر را در پی داشت.

در این مطلب نگاهی داریم به هر آن‌چه که در ۲۴ ساعت در استان فارس و مخصوصاً شهر شیراز رخ داد:
در کم‌تر از ۱۰ دقیقه بیش از ۱۷ میلی‌متر بارندگی رخ داد.
طبق آمار رسمی و اعلام پزشکی قانونی استان فارس، تاکنون ۱۸ تن بر اثر سیل شیراز جان خود را از دست داده‌اند. شب همان روز وزیر بهداشت این آمار را ۱۹ تن اعلام کرده بود.
تعداد مصدومان این حادثه از سوی رییس اورژانس، ۱۰۵ نفر عنوان شده است.
طبق اعلام رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا، سیل ۲۰۰ خودرو را در دروازه قرآن شیراز با خود برد.
استاندار فارس اعلام کرد: در حادثه سیل شیراز بالغ بر ۱۵۰ خودرو دچار آسیب شد.
۱۳ نفر از کشته شده‌های سیل شیراز احراز هویت شدند که از بین این ۱۳ نفر، ۷ نفر ساکن شیراز بودند. ۲ نفر از کشته شده‌ها ساکن مرودشت، ۲ نفر ساکن کرج، ۱ نفر ساکن آمل و ۱ نفر ساکن کرج بودند.
طبق گفته مسوولان اداره‌ی آب هیچ‌گونه خللی در آب آشامیدنی شیراز به وجود نیامده است.
بنابر اعلام شرکت آب منطقه‌یی فارس هیچ کدام از سدهای استان دچارحادثه‌ نشدند و تا عصر دوشنبه، ۵ فروردین ماه سدهای استان حدود ۵.۱ میلیارد مترمکعب نیز ظرفیت خالی دارند که می‌توانند این مقدار سیلاب احتمالی را کنترل و ذخیره کنند.
برخی از مسافران نوروزی در سالن‌های ورزشی شیراز اسکان داده شدند.
حدود ۲۰۰ مسافری که در اطراف دروازه قرآن کمپ زده بودند، پس از این حادثه در یکی از نزدیک‌ترین هتل‌ها پناه داده شده‌اند تا شرایط برای اسکان آن‌ها فراهم شود.
علاوه بر افراد داوطلب در شیراز که برای اسکان رایگان مسافران نوروزی اعلام آمادگی کرده‌ بودند، هیأت مدیره انجمن کلیمیان شیراز هم تأکید کرد این انجمن آمادگی پذیرش ۵۰۰ تن از مسافران و در راه ماندگان سیل را دارد.
محمد باقر نوبخت به عنوان نماینده رییس جمهوری ایران به شیراز سفر کرد تا با بررسی راه‌های جبران خسارت سیل، در جلسه چهارشنبه هیأت دولت طرح‌های پیش‌نهادی در این زمینه ارایه و تصویب شوند.
وزیر بهداشت و وزیر اطلاعات نیز به شیراز سفر کردند.
حسن روحانی رییس جمهوری ایران طبق دستوری اعلام کرد: ضروری است وزیر کشور و استاندار فارس سریعاً علل حادثه شیراز را بررسی کنند و گزارش آن را به هم‌راه علل و هرگونه کوتاهی یا مقصرین احتمالی سریعاً ارایه دهند.
امیر قطر با ارسال پیامی به رییس‌ جمهوری ایران کشته شدن چندین نفر بر اثر سیل در شهر شیراز را تسلیت گفت.
ساعت ۱۹:۲۰، ۵ فروردین ۱۳۹۸ به وقت محلی، محور کمربندی شیراز ورودی دروازه قرآن در استان فارس باز شد.
گروه حفاظت و مرمت تخت جمشید به هم‌راه سایر گروه‌ها در روز ۵ فروردین اقدام به رفع آب‌گرفتگی شدید تخت جمشید کردند و توانستند آب‌ را به سمت کانال‌ها هدایت کنند.
طبق گفته هیچ یک از آثار فرهنگی تاریخی استان فارس مسوولان میراث فرهنگی در سیل آسیبی ندیده‌اند. تنها حمام و بازار وکیل آب‌گرفتگی داشتند که رفع شد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1230083
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1228
685
8133
1220432
11162
16017
1230083

آی‌پی شما: 13.59.34.87
امروز: جمعه، 07 ارديبهشت 1403