کارشناسان کانادایی به اطلاعات جعبه‌ سیاه دست‌رسی پیدا می‌کنند

سازمان امنیت پرواز کانادا روز دوشنبه ۲۳ دی اعلام کرد ایران مجوزهای لازم را برای دست‌رسی کارشناسان این نهاد به اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی صادر کرده است.

کتی فاکس، رییس سازمان امنیت پرواز کانادا، گفته است که ایران از کارشناسان این نهاد دعوت کرده است تا به عنوان ناظر بر پروژه پیاده‌سازی و تحلیل اطلاعات سقوط هواپیما در تهران حاضر شوند. وی افزوده است کانادا امیدوار است نقش بزرگ‌تری در این تحقیقات ایفا کند.
هواپیمای بویینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین با ۱۷۶ سرنشین در محمود آباد شهریار در حوالی تهران سقوط کرد و تمام سرنشینان آن جان باختند. پس از ۳ روز که نهادهای دولتی و حکومتی ایران علت سانحه را نقص فنی می‌خواندند، ستاد کل نیروهای مسلح ایران با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد دلیل سقوط این هواپیما شلیک موشک از سوی سپاه پاسداران بوده است.
ناتاشا ون‌‌تمش، رییس تیم تحقیقاتی کانادا، گفته است از کارشناسان کانادایی دعوت شده است تا از محل سقوط و لاشه هواپیما بازدید کنند. این اقدام در تاریخ‌چه سوانح هوایی جهان گامی غیرمعمول تلقی می‌شود. از آن‌جا که هواپیمای سرنگون شده متعلق به خطوط هواپیمایی کانادا نبوده است و سانحه نیز در خاک این کشور اتفاق نیافتاده است.
بنابر گزارش‌ها ۲ تن از تیم کارشناسان برای سفر به ایران ویزا دریافت کرده‌اند و یک تیم دیگر نیز متشکل از متخصصان پیاده‌سازی اطلاعات و تحلیل داده‌ها به تهران اعزام خواهند شد.
ناتاشا ون‌‌تمش هم‌چنین گفته است نهاد امنیت پرواز کانادا تحقیق خواهد کرد که چرا به وقت حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکایی در خاک عراق، حریم هوایی ایران به روی هواپیماهای غیرنظامی بسته نشده است.
جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، پیش‌تر سانحه سقوط هواپیمای خطوط هوایی اوکراین را یک تراژدی خوانده بود. چرا که ۱۳۸ تن از مسافران آن عازم کانادا بودند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1221495
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
326
242
1063
1219680
2574
16017
1221495

آی‌پی شما: 3.16.70.101
امروز: جمعه، 31 فروردين 1403