باران‌های سیل‌آسا در شرق ایران

بارش‌های بی‌وقفه باران روزهای اخیر آسیب‌های جدی به مناطق مختلفی در ایران و دیگر کشورهای هم‌سایه زد و علاوه بر خسارات جانی ده‌ها نفری، شهرهای تاریخی هرات و سمرقند را نیز دچار آب‌گرفتگی کرد.

سیل در معنی لغوی یعنی طغیان آب و زیر آب رفتن گستره‌یی از زمین است. اصلاً همین‌که آب طغیان می‌کند، می‌تواند ترسناک باشد. یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین عناصر طبیعی زمین در شرایطی می‌تواند چنان قدرت‌مند ظاهر شود که هیچ‌ چیزی توانایی ایستادگی مقابلش را نداشته باشد؛ دقیقاً مشابه همین‌ چیزی که در هفته‌های اول سال ۱۳۹۸ دیدیم.
احتمالاً شما هم ویدئوهای فضای مجازی که بعضاً ترسناک، دردناک و وهم‌آمیز هستند و خشم طبیعت را نشان می‌دهند، دیده‌اید؛ جایی که ماشین‌ها درست مانند اسباب‌بازی‌ها روی هم غلت می‌خوردند و انگار قرار هم نیست از حرکت بایستند.
سیل، ایران را از شهرهای شمالی در نوردید و هم‌زمان در سمت غرب و جنوب ایران هم بازخوردهایی داشت. بعد از چند روز بارندگی، پر شدن سدها و سست شدن خاک، حالا هر باران بهاری برای این مناطق خطر جدیدی است اما ابرهای بارانی روزهای ابتدایی بهار تنها کشور ما را در برنگرفته بود، کشورهای اطراف هم با این طغیان روبه‌رو شده‌اند. خبرگزاری مهر در گزارشی نگاهی کوتاه به اخبار برخی از هم‌سایه‌های شرقی و شمال‌ شرقی ایران در برابر سیل چند روز اخیر کرده ‌است.
ترکمنستان: ۱۰ روستا زیر آب رفت
باران‌های شدید در همان روزهای ابتدایی فروردین استان بلخان در غرب ترکمنستان را در برگرفت. این کشور ۶ میلیون نفری که در هم‌سایگی استان گلستان ایران قرار دارد، هم‌زمان با سیل‌های ایران نیز دچار بارش‌های سیل‌آسا بود. راه افتادن سیل تقریباً ۱۰ روستا در این منطقه را زیر آب برد اما نکته‌یی که وجود دارد، منطقه‌ی جنوب ‌غربی این کشور به دلیل این‌که بیش‌تر صحرایی است، چندان سکنه‌یی ندارد و از همین رو آسیب‌ها در حد همین تعداد روستا باقی مانده است و خوش‌بختانه تلفات جانی نداشته است.
همین باران‌ها و سیل آرام آرام از سمت شمال شرق وارد ایران و گلستان شد و شهرهای گمیشان و آق‌قلا را با بحران جدی روبه‌رو کرد؛ به گونه‌یی که هنوز بخش‌هایی از این دو منطقه دچار آب‌گرفتگی هستند.
ازبکستان: سیل به سمرقند رسید
منطقه‌ی جنوبی ازبکستان هم از مناطقی بود که از دست سیل آسوده نبودند و جاری شدن سیل جان ۵ نفر را گرفت. شهر تاریخی سمرقند مرکز اصلی سیلاب‌ها بود و برخی از مناطق این شهر از جمله گل آباد، صدرالدین عینی، شاه زنده، ریگستان، ابن سینا، رودکی و میر سید برکه، روزهای متوالی با مشکل آب‌گرفتگی مواجه بودند.
بخش از خط آهن استان قشقه دریا ازبکستان نیز به علت رانش زمین و سیل تخریب شد که به همین دلیل، حرکت قطارها از این مسیر متوقف شده است.
افغانستان: فاجعه‌ی انسانی با کشته و مجروح شدن بیش از ۴۰۰ نفر
افغانستان هم‌سایه شرقی کشور از موج بارش باران‌ها در امان نبود و به ویژه در ولایت‌های شمالی و غربی شاهد به راه افتادن سیل بوده است. منابع محلی می‌گویند: جاری شدن سیل در ولایت‌های هرات، بادغیس، فاریاب، بدخشان، غور، تخار، سمنگان، بلخ، جوزجان، سرپل و بغلان موجب مرگ ۱۴۷ تن و مصدوم شدن ۲۷۸ نفر دیگر شده است.
بر اساس گزارش‌هایی که رسانه‌های این کشور منتشر کرده‌اند، در این مدت تاکنون ۱۱۰۰۰ منزل مسکونی به صورت کلی و ۱۶۰۰۰ خانه دیگر نیز به طور نسبی تخریب شده‌اند.
شهر هرات به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای افغانستان هم مدت‌ها درگیر آب گرفتگی گسترده بود و هنوز مشکل در برخی مناطق آن پابرجاست.
مرکز رسیدگی به حوادث دولت افغانستان در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: بر اثر جاری شدن سیل در ۱۲ ولایت این کشور، ۱۰۸ نفر جان باخته‌اند.
قزاقستان: بیش از ۴۰ کشته در سیل بی‌سابقه
بارش‌های بهاری در آلماتی، بزرگ‌ترین شهر قزاقستان هم تلفاتی بر جای گذاشت. در پی آن در حدود ۴۰ نفر در روستاهای اطراف کشته شدند. در پی این اتفاق، دفتر مطبوعاتی شهرداری آلماتی حالت فوق العاده اعلام کرد.
اگرچه این منطقه پیش از این هم سابقه جاری شدن سیل را داشته است اما رسانه‌های قزاق از این اتفاق به عنوان یکی از فجایع بزرگ چند سال اخیر کشور یاد کردند. بارندگی‌های دو هفته اخیر باعث بالا آمدن آب رودخانه‌های قزاقستان و هم‌چنین شکسته شدن سد سیل‌بند نزدیک آلماتی شد.
تاجیکستان: تشکیل کمیته ویژه بحران
در تاجیکستان بارش‌های پی در پی باران، تلفات جانی نداشت اما با راه افتادن سیلاب و رانش زمین، آسیب‌هایی به مناطق مختلف رسید. شهرهای کولاب و پنجیکنت مراکز اصلی سیل در تاجیکستان بودند.
از سوی دیگر، با نظر دولت تاجیکستان، کمیته ویژه بحران به منظور محاسبه خسارات وارد شده بر اثر باران‌های شدید و وقوع سیل تقریباً در تمامی مناطق این کشور تشکیل شده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1217581
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
726
1101
5421
1204988
14677
4470
1217581

آی‌پی شما: 18.232.179.191
امروز: جمعه، 10 فروردين 1403