زیرگذر میدان آزادی سازه‌یی که پایان کار نخواهد گرفت

منصور میرحسینی
یاد آن روزی که هم‌راه شهردار وقت علی بابایی برای بازدید طرح‌های در دست اجرای شهرداری کرمان بازدید کردیم.

تعریض بلوار یا بهتر گفته شود اصلاح پیاده راه‌های نزدیک فرودگاه، ایجاد بلوار جدید در امتداد پل کوثر، ایجاد چند پارک، اصلاح و فضاسازی بزرگ‌راه که با جاده جوپار ختم می‌شود. فضاسازی و درخت‌کاری جاده جوپاری تا بهشت زهرا و در پایان سازه بسیار بحث برانگیز زیرگذر میدان آزادی از جمله این طرح‌ها یودند.
در همان روز توضیحاتی در مورد سازه و گرفتاری برای آب و طرح وان وارونه ارایه شد.
وقتی همه توضیحات را گوش کردم از ناظر طرح و مهندس سازه چند سئوال پرسیدم که آن‌ها شکسته بسته جوابی دادند. وقتی در مورد مسیر آب‌های زیرسطحی، فاضلاب و هم‌چنین مظهر چند قنات که به این محل و نزدیکی‌های این محل می‌رسند و حجم زیادی از آبی که در این مسیر از مسجد صاحب الزمان به طرف فرودگاه و در نهایت باغین جاری هستند پرسیدم متوجه شدم که در این مورد به کلی بی اطلاع هستند. بعد در مقاله‌یی نوشتم که این همه وزن این سازه و سدی که تقریباً به طول 170 متر یا بیش‌تر که در بعضی نقاط با ارتفاع بیش از 16 متر از اواسط خیابان استقلال تا سه راه اقبال و بهمنیار ادامه دارد. بعد از گذر به اواسط خیابان بهمنیار و ... نوشتیم و گفتیم. به خاطر آب زیادی که در پشت این سازه وجود دارد و نشانه آن به مدت بیش از 8 ماه برداشت آب توسط تانکرها بود که عواقب خوشی ندارد.
وقتی که به مدت چندین ماه هر روز بیش 50 - 40 تانکر آب که هر تانکر بیش از 10000 لیتر آب گنجایش دارد و به وسیله‌ی پمپاژ تخلیه می‌شود نمی‌توان این حجم از آب را با چند تن بتن و لایه چسب منحرف کرد/ همه از بدنه‌ی این سازه شروع به نشست خواهد کرد. مسوولین ذی‌ربط چیزی جوابی ندادند و غیرمستقیم اعلام کردند که متخصص آورده‌اند و محل را دیده‌اند. این کار با مهندسین، متخصصین قنات و کارشناسان آب خود کرمان قابل حل است، گوشی بده‌کار نشد.
بسیار جای تاسف است که بعد از 2 ماه از تحویل سازه و رونمایی، نشت آب از بدنه‌ی این سازه شروع شد و تا به حال چند دفعه مسیر را مسدود کرده‌اند و باز عیب را ماله کشی می‌کنند.
مسوولین باید بدانند که فشار چند هزار تنی این سازه، بالاتر از آن فشار آب و رطوبت غیر قابل کنترل؛ باعث خورد شدن کل سازه خواهد شد. البته اگر گوش شنوایی باشد این بحث باید توسط مسوولین مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. این سازه بی تردید در بلند مدت باعث فاجعه خواهد شد. چون نشت آب قبل از تصور شروع شد و این سازه سدی بزرگ در مقابل حرکت آب‌های زیرسطحی، فاضلاب و باقی مانده‌ قنات‌های این محل این سازه می‌باشد. بی تردید این پایان کار نخواهد گرفت.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1228337
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
167
2878
6387
1220432
9416
16017
1228337

آی‌پی شما: 3.131.13.194
امروز: پنج شنبه، 06 ارديبهشت 1403