مسابقه ایران با عراق؛ سایه سیاست بر مستطیل سبز

تیم‌های ملی فوتبال ایران و عراق روز پنج‌شنبه در حالی به مصاف یک‌دیگر رفتند که این مسابقه تحت الشعاع ناآرامی‌های داخلی عراق و رابطه سیاسی دو کشور قرار گرفته است.

کنفدراسیون فوتبال آسیا به بازی‌کنان تیم ملی فوتبال عراق هشدار داد که از هرگونه حرکت سیاسی در جریان و حاشیه این بازی پرهیز کنند.
برخی از مخالفان دولت عراق پیش‌نهاد کرده بودند که بازی‌کنان این تیم در بازی مقابل ایران به نشانه هم‌بستگی با تظاهرکنندگان عراقی از ماسک استفاده کنند. بسیاری از تظاهرکنندگان در بغداد و دیگر شهرهای عراق به دلیل شلیک گاز اشک آور از سوی نیروهای امنیتی از ماسک استفاده می‌کنند.
بازی روز پنجشنبه که در چهارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ انجام شد به دلیل ناآرامی‌های عراق در امان، پایتخت اردن برگزار شد.
گروهی از معترضان عراقی بر این باور هستند که در صورت پیروزی تیم ملی کشورشان در بازی روز پنج‌شنبه تظاهرکنندگان با روحیه مضاعفی به اعتراضات ادامه خواهند داد.
معترضان عراقی دولت ایران را به دخالت در امور کشورشان و حمایت از دولت عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق متهم می‌کنند. آن‌ها از فساد نخبگان سیاسی عراق انتقاد می‌کنند و خواستار کناره گیری طبقه حاکم از قدرت و سیاست شده‌اند.
از زمان آغاز درگیری‌ها در عراق در ۹ مهر تاکنون بیش از ۳۰۰ معترض جان خود را از دست داده‌اند.
معترضان به دولت عراق روز پنج‌شنبه از صفحه نمایش بزرگی که در میدان تحریر بغداد نصب شده بود مسابقه با ایران را تماشا کرد ند. میدان تحریر عراق محل اصلی تجمع مخالفان دولت عراق طی هفته‌های اخیر بوده است.
بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و عراق پیش از این نیز به دلیل جنگ ۸ ساله دو کشور در زمان حکومت صدام حسین، رییس جمهوری سابق عراق تحت الشعاع امور سیاسی قرار گرفته بود.
تیم ملی فوتبال عراق آخرین بار در سال ۲۰۰۱ میزبان تیم ملی فوتبال ایران در چهارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی سال ۲۰۰۲ بود. آن بازی با پیروزی ایران به پایان رسید.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1221078
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
151
189
646
1219680
2157
16017
1221078

آی‌پی شما: 18.119.126.80
امروز: پنج شنبه، 30 فروردين 1403