مردم مصر به طولانی‌تر شدن ریاست جمهوری سیسی رای می‌دهند؟

از روز شنبه ۲۰ آوریل همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی در مصر آغاز شد.

در این همه‌پرسی مردم این کشور به برخی اصلاحات در قانون اساسی آری یا خیر خواهند گفت.
احتمالاً مهم‌ترین بخش این اصلاحات به ماده ۱۴۰ قانون اساسی مربوط می‌شود. جایی که مدت زمان هر دوره‌ی ریاست جمهوری از ۴ به ۶ سال افزایش می‌یابد.
این همه‌پرسی در خارج از مصر از روز جمعه آغاز شد و به مدت ۳ روز ادامه خواهد داشت.
در اصلاحات جدید قانون اساسی که با اکثریت آرا در پارلمان این کشور به تصویب رسیده است، کنترل ریيس جمهوری بر دادگستری و قوه‌ی قضایيه هم افزایش می‌یابد و سیسی می‌تواند بر انتصاب قضات بلندپایه نظارت بیش‌تری داشته باشد.
اختصاص حدود ۲۵ درسد کرسی‌های پارلمان به زنان، تعیین یک یا چند معاون برای رییس ‌جمهوری از دیگر تغییرات پیش‌نهادی است که در پارلمان مصر رای آورده است و در صورتی که مردم این کشور هم به آن آری بگویند، رسمیت خواهد یافت.
مخالفان سیسی این همه‌پرسی را آزاد و عادلانه نمی‌دانند و بر این باورند این تغییرات نمی‌تواند از مشروعیت قانونی و مردمی برخوردار باشد.
از زمان به قدرت رسیدن عبدالفتاح سیسی انسداد سیاسی در این کشور افزایش یافته است و گشایش سیاسی و مدنی که در دولت محمد مرسی ایجاد شده بود، از بین رفته است.
بیش‌تر از یک هفته قبل از تصویب این اصلاحات در پارلمان مصر، پلاکاردهایی در خیابان‌های قاهره بالا رفتند، که طبق آن از مردم خواسته شده بود تا کار درست را انجام دهند و در این همه‌پرسی مشارکت داشته باشند. در برخی از این پلاکاردها به ‌طور مستقیم از مردم خواسته شده بود تا رای آری را به صندوق بیاندازند.
همه‌ پرسی مصر ۳ روز به طول خواهد کشید و ناظران سیاسی پیش‌بینی می‌کنند اصلاحات مد نظر عبدالفتاح سیسی از سوی مردم این کشور مورد تأیید قرار خواهد گرفت. هرچند تردیدها در خصوص آزاد بودن این همه‌ پرسی و هم‌چنین مشارکت عمومی سراسری مردم در آن بسیار زیاد است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1221201
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
32
242
769
1219680
2280
16017
1221201

آی‌پی شما: 18.217.144.32
امروز: جمعه، 31 فروردين 1403