شلیک سنگین نیروهای امنیتی به مردم

دفاع خونین ارتش سودان از معترضان

نیروهای امنیتی سودان برای متفرق کردن معترضانی که در مقابل وزرات دفاع این کشور تجمع کرده‌اند، به روی آن‌ها آتش گشود.

گزارش زنده از خارطوم، پایتخت سودان، حاکی است که نیروهای امنیتی حکومت عمرالبشیر روز سه‌شنبه به منظور پایان دادن به تجمع اعتراضی مردم علیه این حکومت به شلیک سنگین گلوله به سمت مردم روی آورده‌اند.
اعتراض‌ها در سودان از روز شنبه و هم‌زمان با تلاش فعالان اجتماعی و سیاسی برای هم‌راه کردن ارتش این کشور برای هم‌راهی مردم در حرکت به سمت محل اقامت عمرالبشیر و مرکز فرماندهی نیروهای امنیتی این کشور، ابعاد وسیع‌تری به خود گرفت.
شنبه سالگرد کودتای سال ۱۹۸۵ ارتش سودان علیه حکومت جعفر نمیری در هم‌راهی با خواست مردم معترض به سیاست‌های مستبدانه او بود.
با این حال، گزارش‌های غیررسمی اعلام کردند: در جریان دفاع روز سه‌شنبه ارتش از مردم در برابر نیروهای امنیتی سودان حداقل دو سرباز ارتش کشته شده‌اند.
بیشارا جومرا، وزیر کشور سودان نیز روز دوشنبه از کشته شدن ۷ نفر در جریان اعتراض‌های روز شنبه و یک‌شنبه مردم سودان خبر داده بود. او هم‌چنین بازداشت نزدیک به ۲۵۰۰ معترض را تأیید کرده بود.
هر چند وزیر کشور شمار کشته‌ شدگان از آغاز اعتراض‌ها تاکنون را ۳۹ نفر اعلام کرده است ولی معترضان معتقدند که تا کنون حداقل ۶۰ نفر از آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند.
اعتراض‌ها در سودان از ماه دسامبر گذشته و هم‌زمان با کم‌بود نان، کالاهای اساسی و سوخت آغاز شد اما به سرعت به جنبشی علیه حکومت عمر‌البشیر بدل شد.
در مقابل عمرالبشیر، رییس جمهوری سودان روز جمعه ۳اسفند با انحلال دولت مرکزی در این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد.
عمر البشیر در سال ۱۹۸۹ و با کودتای نظامی روی کار آمد. پس از آن‌که دادگاه بین‌المللی کیفری در دهه ۱۹۹۰ رژیم وی را در ارتباط با نسل‌کشی دارفور مجرم شناخت سودان با تحریم‌های بین‌المللی و نیز تحریم‌های ایالات متحده روبه‌رو بوده است.
مجموعه این تحریم‌ها و نیز تشکیل جمهوری سودان جنوبی در سال ۲۰۱۱، که سودان را از بخش عمده ذخایر نفتی‌ محروم کرد، این کشور را در تنگنای اقتصادی قرار داده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1217135
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
280
1101
4975
1204988
14231
4470
1217135

آی‌پی شما: 54.145.82.104
امروز: جمعه، 10 فروردين 1403