مقامات ایران به ساکنان استان خوزستان برای ترک محل سکونت هشدار دادند

علی شمیل پور، امام جمعه سوسنگرد در استان خوزستان ایران می‌گوید: اکثر روستاهای دشت آزادگان یکشنبه شب به زیر آب می‌رود.

امام جمعه سوسنگرد ضمن تأکید بر لزوم تخلیه روستاها و شهرهایی که دستور تخلیه‌ی آن‌ها صادر شده است گفت: استاندار خوزستان دستور تخلیه‌ی ۴ شهر سوسنگرد به هم‌راه روستاها را صادر کرده است که ما این دستور را به مردم ابلاغ کردیم و مردم نیز در حال جابه‌جایی هستند.
علی شمیل پور افزود: باید مسوولین بتوانند مردم را قانع کنند که از خانه‌های خود خارج شوند! بسیاری از مردم یا خطر را جدی نمی‌گیرند و یا به خاطر این‌که دوست ندارند خانه و وسایل خود را ترک کنند، مقابل نیروهای انتظامی ایستادگی می‌کنند که باید با کمک روحانیون مردم را قانع کنند تا خدایی ناکرده مشکلی برایشان پیش نیاید.
در همین حال برخی رسانه‌های داخلی به نقل از یکی از نمایندگان مجلس خبرگان از اعزام ۱۰۰ قایق تندروی سپاه برای کمک رسانی به مناطق سیل‌زده و محاصره شدگان در شهرها و روستاهای سوسنگرد و حمیدیه خبر داده‌اند.
کیامرث حاجی زاده، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان نیز روز یک‌شنبه از تخلیه‌ی ۱۸۲ روستا در پی سیلاب سخن گفت. پیش از این رییس اورژانس ایران گفته بود ۱۷۴ روستای استان خوزستان در معرض خطر سیل قرار دارند.
به گفته مدیر کل مدیریت بحران خوزستان از ۱۸۲ روستایی که به صورت جزیی یا کلی تخلیه شده‌اند ۶۱ روستا با آب‌گرفتگی روبه‌رو شده است. بنا به اعلام این مقام محلی ۴۶۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده‌اند و ۳۳۵۰۰ واحد مسکونی نیز در معرض خطر قرار دارند.
کیامرث حاجی زاده افزود: حدود ۳۰۰۰۰ نفر در ۴۷ اردوگاه اسکان اضطراری اسکان یافته‌اند و امکانات و خدمات مورد نیاز برای آن‌ها فراهم شده است.
از سوی دیگر پیر حسین کولیوند، رییس اورژانس ایران از اعزام دو بالگرد اورژانس هوایی به مناطق سیل زده خوزستان خبر داد. وی اظهار داشت: دو فروند بالگرد اورژانس هوایی نیز به این منطقه اعزام خواهند شد به دلیل این‌که ۱۷۴ روستا در معرض خطرات سیل هستند، این بالگردها تا غروب به اهواز خواهند رسید و خدمات خود را ارایه می‌دهند.
غلام رضا شریعتی، استاندار خوزستان نیز در جمع خبرنگاران گفت: متأسفانه برخی از مردم در مقابل دستور تخلیه روستاها مقاومت می‌کنند و خطر را نمی‌پذیرند.
وی افزود: بنده بارها از مردم و روستاییان استدعا کردم و مجدد از آن‌ها خواستارم که مناطق در معرض خطر را ترک کنند و به اردوگاه‌های تدارک دیده شده برای اسکان مراجعه کنند.
به گفته استادار خوزستان تاکنون تنها ۱۰ درسد از ساکنان روستاهای در معرض خطر سیل منازل خود را ترک کرده‌اند. وی دلیل درخواست استانداری از ساکنان سوسنگرد، بستان، فهیمه، کوت سیدنعیم، هویزه و حمیدیه برای ترک خانه‌های‌شان را افزایش خروجی سد کرخه عنوان کرد.
غلام رضا شریعتی تأکید کرد: در غیاب ساکنان نیروی انتظامی و بسیج امنیت خانه‌های مردم را تأمین خواهند کرد.
مرتضا سلیمی، رییس سازمان امداد و نجات ایران نیز در مورد اسکان افرادی که مجبور به ترک محل سکونت خود می‌شوند گفت: در خوزستان ۴۰ اردوگاه برای اسکان بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی از طریق صدا و سیمای مرکز خوزستان و سایت‌های مختلف و سایت هلال احمر شده است.
بازدید قاسم سلیمانی از مناطق سیل زده
قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران به هم‌راه فرمانده سپاه خوزستان به مناطق سیل زده این استان سفر کرد. بنا به گزارش‌ها هدف از این سفر بررسی هم‌آهنگی راه اندازی مواکب اربعین در مناطق در معرض سیل بوده است.
سفر رییس قوه‌ی قضاییه ایران به استان سیل زده گلستان
ابراهیم رییسی، رییس قوه‌ی قضاییه ایران به مناطق سیل زده استان گلستان سفر کرد. به گزارش خبرگزاری‌های ایران سیل زدگان محله کل آباد آق قلا با ابراهیم رییسی در مورد مشکلات خود از ۱۸ روز پیش تاکنون گفت‌وگو کردند.
این در حالی است که امانگلدی ضمیر، فرماندار آق قلا می‌گوید: با وجود تمام تلاش‌هایی که توسط دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح انجام می‌گیرد ولی باز هم با گذشت ۱۸ روز بخشی از شهر آق قلا هم‌چنان دچار آب‌گرفتگی است.
وی افزود: برای کاهش روند ورود آب به شهر آق قلا تصمیم گرفته شد که خندق و خاک‌ریز بزرگی در بالادست شهر آق قلا ایجاد شود.
به گفته فرماندار آق قلا در ۵ محله‌ی این شهر هم‌چنان بین ۵/۰ متر تا بیش از ۱ متر آب وجود دارد.
احتمال ادامه شرایط بحرانی سیلاب تا اردی‌بهشت
میثم جعفرزاده، مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو می‌گوید: اکنون استان خوزستان بیش از استان‌های دیگر ایران در معرض خطر سیل قرار دارد.
وی گفت: اکنون احتمال وقوع سیلاب‌ها و مدیریت سیلاب بر روی استان خوزستان متمرکز است چرا که علاوه بر بارش‌های جدیدی که در راه است، تمامی سیلاب‌های بالادست به خصوص سیلاب‌های لرستان و ایلام به سمت خوزستان آمده است و این سیلاب‌ها در سدهای کرخه، دز و گتوند مهار شده‌اند.
وی با اشاره به احتمال ادامه‌ی شرایط بحرانی تا اردی‌بهشت ماه، افزود: تمرکز بحران فقط تا پایان فروردین نیست بلکه قطعاً ما در اردی‌بهشت ماه نیز بارش داریم و قطعاً رصد مستمر ما و بررسی مدل‌های بارشی و مدیریت مخازن سدها بعد از پایان فروردین نیز ادامه می‌یابد.
سیل اخیر صدای رسای طبیعت بود که به من ظلم نکنید

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران می‌گوید: سیل اخیر صدای رسای طبیعت بود که به من ظلم نکنید.
رییس جمهوری ایران ضمن اشاره به عدم لای‌روبی رودخانه‌ها و عدم در نظر گرفتن احتمال وقوع سیل در ساخت موانع و پل‌ها خواستار اصلاح این کاستی‌ها در سال جدید شد.
حسن روحانی اظهار داشت: سیل امسال یک تحول اساسی برای رفتارهای ماست تا شرایط را برای آزادسازی مسیل رودخانه‌ها انجام دهیم؛ چرا که سیل در هر جایی روان نمی‌شود بلکه در مسیل خود حرکت می‌کند، حال اگر ما مسیل را غصب می‌کنیم و خانه‌ی رود را می‌گیریم آن وقت رود هم با سیل خانه‌ی ما را می‌گیرد. پس وقت آن است که به حقوق طبیعت احترام بگذاریم.
سیل زدگان جز لباس تنشان چیزی در بساط ندارند
حمیدرضا کاظمی، نماینده پلدختر در مجلس ایران می‌گوید ۳۰۰۰۰ نفر بر اثر جاری شدن سیل اخیر در استان لرستان بی خانمان شده‌اند.
نماینده پلدختر در مورد سیل زدگان حوزه‌ی انتخابیه خود اظهار داشت: آن‌ها غیر از لباس تن خود چیزی در بساط ندارند و بیش از ۳۰۰۰۰ در نفر در حوزه‌ی انتخابیه من حتا کفش ندارند. آن‌ها تمام اموالشان را از دست دادند و من به سوی همه‌ی دستگاه‌ها، نهادها و مردم نجیب ایران برای رسیدگی به سیل زدگان دست طلب یاری دراز می‌کنم.
وی افزود: اگر وضعیت به این منوال ادامه یابد لجن، گل و لای کوچه و خیابان تا چند ماه دیگر هم جمع نمی‌شود. لازم است به دستگاه‌ها فشار بیاوریم که به داد مردم برسند.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1216527
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
773
947
4367
1204988
13623
4470
1216527

آی‌پی شما: 18.232.169.110
امروز: پنج شنبه، 09 فروردين 1403