دبیر کل سازمان ملل خواستار انتقال دموکراتیک قدرت در الجزایر شد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد: از تمام تلاش‌ها برای انتقال دموکراتیک و صلح‌آمیز قدرت در الجزایر حمایت می‌کند.

الجزایر هفته‌هاست که با اعتراضات عمومی علیه عبدالعزیر بوتفلیقه رییس جمهوری این کشور مواجه است که از ۱۹۹۹ تاکنون بر مسند قدرت است.
گوترش در اجلاس اتحادیه‌ی عرب در تونس گفت: هر گامی در انتقال قدرت در الجزایر باید به شکلی صورت گیرد که پاسخ‌گوی نگرانی‌های مردم الجزایر باشد.
هم‌چنین احمد قاید صالح فرمانده ارتش الجزایر برای دومین بار خواستار آن شد که شورای قانون اساسی شرایط عبدالعزیر بوتفلیقه رییس جمهوری الجزایر را بررسی کند تا مشخص شود آیا وی می‌تواند از عهده‌ی اداره کشور برآید.
فرمانده ارتش الجزایر هم‌چنین خواستار فعال شدن اصل ۱۰۲ قانون اساسی الجزایر شده است که بر مبنای آن وقتی رییس جمهوری به علت بیماری جدی نتوانست وظایفش را انجام دهد، شورای قانون اساسی با تشکیل جلسه و بعد از بررسی واقعیت موضوع، می‌تواند به پارلمان پیش‌نهاد کند تا به طور رسمی ناتوانی رییس جمهوری از انجام وظایفش اعلام شود.
با این حال تلاش‌های فرمانده ارتش الجزایر نتوانسته است تاکنون معترضان را متقاعد کند. معترضان مداخله نظامیان را در امور سیاسی رد می‌کنند و خواستار کناره‌گیری نخبگان حاکم هستند.
از سوی دیگر علی حداد رییس سابق اتاق روسای تجاری الجزایر که از نزدیکان بوتفلیقه به شمار می‌رود هنگامی که قصد داشت از مرز الجزایر با تونس از کشور خارج شود، دستگیر شده است.
عبدالعزیر بوتفلیقه چندی پیش از نامزدی برای پنجمین دوره‌ی ریاست جمهوری انصرف داد با این حال این اقدام او معترضان را راضی نکرد.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1217127
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
272
1101
4967
1204988
14223
4470
1217127

آی‌پی شما: 18.205.67.119
امروز: جمعه، 10 فروردين 1403