استقبال و حمایت دونالد ترامپ از تظاهرات بزرگ مخالفان

مخالفان دولت نیکلاس مادورو، رییس جمهوری ونزوئلا روز چهارشنبه بار دیگر به دعوت خوان گوایدو، رهبر نوظهور اپوزیسون این کشور به خیابان‌ها آمدند تا از ارتش بخواهند دست از حمایت دولت بردارد.

شرکت کنندگان در تظاهرات بزرگ روز چهارشنبه ضمن سر دادن شعارهایی بر ضد دیکتاتوری و تأکید بر مغایرت انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته با معیارهای دموکراسی از گوایدو به عنوان رییس جمهوری موقت این کشور نام برده و از نیروهای مسلح و ارتش ونزوئلا، تنها حامی داخلی نیکلاس مادورو خواستند که به مردم بپیوندد.
از سوی دیگر گفته می‌شود چندین خبرنگار بین المللی که برای پوشش تحولات اخیر ونزوئلا وارد این کشور شده بودند شب قبل از تظاهرات دستگیر و دست کم به مدت بیست و چهار ساعت تحت بازداشت قرار گرفتند.
بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها در این میان دو خبرنگار فرانسوی که برای برنامه‌ی پربیننده کوتیدین گزارش تهیه می‌کردند به هم‌راه تهیه کنندگان اعزامی این برنامه دستگیر شدند.
خبرگزاری فرانسه با تأیید این خبر هم‌چنین اعلام کرده است که دو خبرنگار شیلیایی نیز به صلاح‌دید مقامات دولتی ونزوئلا پس از دستگیری و سپری کردن بازداشت چند ساعته از این کشور اخراج شده‌اند.
خوان گوایدو، رهبر مخالفان و رییس پارلمان ونروئلا که پیش‌تر با ادای سوگند ریاست جمهوری مشروعیت قانونی انتخابات ریاست جمهوری در کشورش را به چالش کشیده بود پیش از پیوستن به جمع تظاهر کنندگان با انتشار پیامی به نیروهی امنیتی و نظامی در کشورش از آن‌ها خواسته بود به سوی هم‌وطنانشان شلیک نکنند.
در پیام گوایدو تأکید شده بود که آن‌چه تظاهر کنندگان برایش به خیابان آمده‌اند برای خانواده‌های اعضای ارتش و نیروهای مسلح نیز مفید و سودمند است.
معترضان به زمامداری نیکلاس مادورو و سیاست‌های دولت ونزوئلا هم‌چنین در بخش دیگری از شعارهای خود در تظاهرات بزرگ روز چهارشنبه اوضاع بد اقتصادی، رشد قابل توجه تورم، افزایش و کم‌بود کالاهای اساسی و کاهش قدرت خرید را به شدت مورد انتقاد قرار دادند.
حمایت آمریکا از تظاهرکنندگان
به گزارش رسانه‌ها پیش از آغاز تظاهرات روز چهارشنبه که از چند روز قبل به دعوت خوان گوایدو تدارک دیده شده بود دونالد ترامپ در گفت‌وگویی تلفنی با رهبر اپوزیسیون ونزوئلا از آن‌چه وی مبارزه برای بازگردان دموکراسی به این کشور نام برده بود، استقبال و پشتی‌بانی کرد.
رییس جمهوری آمریکا هم‌چنین هم‌زمان با آغاز تظاهرات بزرگ مخالفان مادورو با انتشار توییتی از این جنبش به عنوان نبرد برای آزادی نام برد.
این در حالی است که وی قبل از آن با انتشار پیام دیگری در صفحه‌ی توییتر خود از گفت‌وگو با خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا خبر داد و تأکید کرد: در این گفت‌وگوی تلفنی به وی برای در دست گرفتن تاریخی جریان امور در کشورش تبریک گفته است.
کاخ سفید نیز با انتشار اطلاعیه‌یی درباره‌ی محتوای این گفت‌وگوی تلفنی تأکید کرده است که دو طرف توافق کرده‌اند برای حمایت از بازگشت ثبات به ونزوئلا و بازسازی روابط دو جانبه میان کشورهای‌شان به صورت مرتب با یک‌دیگر در تماس باشند.
خوان گوایدو، نماینده سی و پنج ساله و دست راستی پارلمان ونزوئلا چهارشنبه هفته گذشته پس از ادای سوگند ریاست جمهوری خواهان تشکیل یک دولت انتقالی موقت پیش از برگزاری انتخابات آزاد در کشورش شده است.

آخرین مطالب
آمار بازدیدکنندگان سایت
1217243
امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
388
1101
5083
1204988
14339
4470
1217243

آی‌پی شما: 44.198.169.83
امروز: جمعه، 10 فروردين 1403